메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
장원호 (서울시립대학교) 송정은 (서울시립대학교)
저널정보
지역사회학회 지역사회학 지역사회학 제19권 제2호
발행연도
2018.1
수록면
29 - 52 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
Hallyu could be the results of the glocality of Korean popular culture, in particular, by its institutional and technological infrastructure. Social network service became a common communication of enjoying Hallyu among its fans. This research aims to emphasize the characteristics of Hallyu as glocal culture and to rethink the value of Hallyu contents for building empathy between the foreign Hallyu fans and Korea. With the cases of K-pop K-drama K-film etc., this research discusses the characteristics of Hallyu fans and the impact of two-way communication on fostering familiarity and favorability. Empathy is an ability of accepting foreignness and of appreciating others’ emotions even without directly experiencing the same situations with others. To develop cultural empathy, the Hallyu industry needs to build a platform for collecting cognitive information about the Hallyu fans in the world. It can expand the meaning of Hallyu’s popularity for the fans to participate in Korean culture and to ultimately build empathy. Thus, this study suggests to find a way of developing on-going two-way communications between Hallyu content receivers and Korean cultural industries toward building empathy.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (30)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0