배고픔이 식품의 구매에 영향을 미친다는 연구가 있다. 상식적으로 받아들여지는 연구결과이다. 또한 비식품의 구매도 배고픔이 영향을 미친다는 연구결과도 있다. 과연 그럴까? 본 연구는 배고픔이 식품 구매 및 비식품 구매에 미치는 영향을 분석하고자 한다. 이를 위해 두 가지 연구를 실시하였다. 첫 번째 연구에서는 177명의 설문조사를 통해 배고픔의 정도 및 비만도(BMI)에 따른 식품 및 비식품 구매의도를 분석하였다. 상품순서를 낮은 가격부터 높은 가격 순 또는 높은 가격부터 낮은 가격 순으로 설문지마다 다르게 배치하여 응답자들의 성실한 답변을 유도하였다. 식품은 라면(2,000원) ~ 랍스터(100,000원)까지 23개로 구성하였고, 비식품은 노트(2,000원) ~ 프린터(100,000원)까지 23개로 구성하였다. 예산제약이 없을 때와 예산제약으로 10만원이 있을 때로 각각 나누어 설문하였다. 구매를 원하는 식품 및 비식품을 3가지만 표시하게 하여, 선택된 상품 3가지의 합산 금액을 식품, 비식품의 구매 의도액으로 분석에 사용하였다. 모형의 추정에는 SUR(Seemingly Unrelated Regression) 모형을 사용하였다. 두 번째 연구에서는 중대형마트의 2,722 고객ID의 실거래 패널 데이터를 분석하여 구매시간대와 식품 및 비식품의 구매액이 연령에 따라 어떠한 차이가 있는지 분석하였다. 모형의 추정을 위해서 고정효과모형(Fixed Effect Model)을 사용하였다. 요일별, 월별 특성을 더미변수 처리하였다. 또한 최대구매시간을 추정하기 위해 구매시간과 구매시간의 제곱항을 사용하였다. 구매행동의 이월효과(carry-over effect)를 반영하기 위해 직전 구매액을 모형에 함께 추가하였다. 연구결과, 첫 번째 연구에서는 개인의 배고픔이 식품구매의도에 정(+)의 방향으로 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 비식품 구매는 부(-)의 방향으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 두 번째 연구에서는 저녁 6시경에 식품의 구매액이 가장 높은 것으로 분석되었고, 비식품 구매액은 구매시간대와 상관이 없는 것으로 나타났다. 또한 연령별로 차이가 있었다. 요약하면 배고픔은 식품의 구매를 증가시키지만, 비식품의 구매를 증가시키지 않고 감소시킴을 보였다. 연구결과는 시간대별, 연령별 식품과 비식품의 마케팅 프로모션 활동의 의사결정에 도움을 줄 것으로 기대한다.
There are studies that hunger promotes purchase of food. This is a commonly accepted result. There are also studies that hunger promotes purchase of nonfood products. Is it true? This study analyzes how hunger affects food purchasing and nonfood purchasing. For this, we conducted two different studies. In the first study, we investigated the degree of hunger, the degree of obesity (BMI), purchase intention of food and nonfood objects through survey with 177 samples. We consisted the food list as 23 items from ramen (2,000 won) to lobster (100,000 won), while nonfood list as 23 items from notebooks (2,000 won) to printers (100,000 won) with the descending order of price and ascending oder separately. And we also used two different surveying types: 1) there is no budget constraint and 2) there is a budget limit of 100,000 won. The total amount of the three selected products was used to analyze the purchase intentions of food and non-food products. For estimating of model, we used seemingly unrelated regression (SUR model). In the second study, we analyzed the panel transaction data with 2,722 consumers ID of super market and analyzed the difference in the purchase amount of food and nonfood according to age groups and purchasing time. For estimating of model, we used fixed effect model. In model, we used dummy variables for specific day, month, and the square of the purchase time and purchase time to estimate the maximum purchasing time. In order to reflect the carry-over effect of purchase behavior, we added the previous purchase amount to the model. As a result, the first study showed that hunger promotes the intention of food purchasing positively, and nonfood purchasing negatively. In the second study, the purchase amount of food was the highest at around 6 pm, and the amount of nonfood purchase was not related to purchasing time. Also, this response is different by age groups. This study has shown that hungry promotes the purchase of food, but does not promote the purchase of nonfood. This result will help the strategy development of marketing promotion for food and nonfood by purchasing time and age groups.