메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
서희정 (영남대학교)
저널정보
연세대학교 언어연구교육원 한국어학당 외국어로서의 한국어교육 외국어로서의 한국어교육 제45권
발행연도
2016.1
수록면
155 - 190 (36page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to analyze the common usage of ‘ida’ constructions written by Korean undergraduates and Chinese undergraduates in order to develop educational contents and methods for teaching ‘ida’ constructions in Korean language education. First of all, 901 ‘ida’ constructions are collected from 35,026 words written by 60 Chinese undergraduates. And 1,278 ‘ida’ constructions gathered from 35,011 words written by 60 Korean undergraduates are utilized as comparative data for analyzing the usage of ‘ida’ constructions written by Chinese undergraduates. Through the analysis on ‘ida’ combinatorial patterns of preceding and following elements in ‘ida’ constructions written by Chinese undergraduates, a couple of problems are found out as follows: (1) ‘-Jeok’ derivatives as preceding element of ‘ida’ are misused. (2) Sequential particles including genitive case marker ‘ui’ as preceding element of ‘ida’ are not frequently used. (3) Frequency of ‘ida’ constructions in embedded clauses are low. (4) Disagreement between subject and ‘ida’ construction and disagreement between ‘interrogative -nyamyeon’ and ‘ida’ construction occur rather frequently. (5) ‘-Neun geosida’, ‘-daneun geosida’ as well as discourse marker ‘malida’ are usually misused in ‘ida’ constructions.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0