메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
서강대학교 언어정보연구소 언어와 정보사회 언어와 정보사회 제34권
발행연도
2018.1
수록면
123 - 140 (18page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (5)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this paper is to investigate the problems observed in relation to ida in Korean language grammar description and to find a desirable solution. In the Korean Language textbooks, ida is a grammatical item not only presented as a direct subject for education but also presented a type of a stem in the conjunction description of other grammatical items. Despite this particularity, the descriptions of ida in the Korean textbooks have some problems. First, the method of presenting the target grammar items related to ida is not consistent even within the same textbook. Second, the contents of grammar description of ida were not balanced in terms of form, syntactics, and semantics. In other words, while concentrating on form combining, there is little or no description of the sentence dimension or semantic dimension. Third, unlike verbs and adjectives, ‘noun + ida’ is neglected when presenting conjugated terms in the grammar description. In order to solve the above problem, it is necessary to establish ‘noun + ida’ as a type of predicate equivalent to the verb and adjective in the Korean pedagogical grammar for foreign learners. In addition, when describing grammatical items, it is urgent to systematize the sentence dimension (the discourse dimension according to the grammatical item) rather than concentrating on form combination.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0