메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이선하 (전남대학교) 오미라 (전남대학교)
저널정보
연세대학교 언어연구교육원 한국어학당 외국어로서의 한국어교육 외국어로서의 한국어교육 제45권
발행연도
2016.1
수록면
223 - 254 (32page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to investigate acoustic realizations of Korean stops in focused words produced by Chinese learners of Korean. Four Korean speakers and 20 Chinese learners of Korean participated in the phonetic experiment. VOTs of stops, vowel duration, F0 and H1-H2 were measured. Five results were found. Firstly, Chinese learners of Korean did not produce VOTs differently from Korean speakers in the neutral and focused words. Secondly, duration of the following vowel produced by Chinese learners of Korean was shorter than that produced by Korean speakers in focused words. Thirdly, in contrast to Korean speakers, Chinese learners of Korean did not differentiate lenis and aspirated stops in terms of F0 in neutral words and focused words. Fourthly, in contrast to Korean speakers, Chinese learners of Korean did not employ the bigger F0 range to indicate focused words. Fifthly, Chinese learners of Korean did not differentiate lenis and tense stops, and aspirated and tense stops in terms of H1-H2 both in the neutral and focused words. This study suggests that we need to put an emphasis on pitch to teach Korean stops effectively to Chinese learners of Korean.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0