메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이경보 (국립가오슝대학)
저널정보
연세대학교 언어연구교육원 한국어학당 외국어로서의 한국어교육 외국어로서의 한국어교육 제50권
발행연도
2018.1
수록면
175 - 202 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study divides the errors of Sino-Koreans made by Chinese language learners into semantic errors and grammatical errors for analysis, and lists the types of errors and their distribution. Lastly, this study uses the type “Sino-Koreans of Korean vs. Chinese” to observe the distribution of learners’ errors. The semantic errors appear in the following order: 179 semantic errors caused by differences in native language (60.0%) > 50 errors of synonymous relationship (16.7%) > 29 errors of stylistic differences (9.7%) > 23 errors of native language transfer (7.7%) > 11 errors of collocation (3.6%). The semantic differences and stylistic differences from native language belong to native language interference. Errors of native language transfer include learning strategies, synonymous relationships, and collocations, which can be viewed as the influences of target language. For grammatical errors, word formation errors account for 76.6%, and syntactic errors account for 23.3%. Word formation errors include the following types of errors: suffix changes (46 errors; 33.5%), word building (43 errors; 31.3%), and case particles (16 errors; 11.6%). Grammatical errors are mainly caused by insufficient learning of grammar system of target language. The analysis on the type Sino-Koreans of Korean vs. Chinese shows that the order of errors is as follows: false friends > homomorphic synonym > allographic synonyms > homographs.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0