메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최은영 (전남대학교)
저널정보
대한언어학회 언어학 언어학 제23권 제3호
발행연도
2015.1
수록면
129 - 152 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to analyze Korean learners' English speaking errors and their error recognition. To investigate the issues, the 44 undergraduates took TOEIC Speaking Test, and three native speakers of English transcribed the recordings and analyzed the errors. The participants then self-corrected their own scripts. The self-corrected data were compared to the original scripts to examine their error recognition. The original errors and corrected ones were classified into seven categories: noun phrase, verb phrase, adjective phrase, clause/sentence structure phrase, prepositional phrase, cardinal numeral/price terms and miscellaneous. The result revealed that the most frequent errors were found in the order of noun phrase, verb phrase, number/price terms etc. In the error recognition, errors in BE omission and subject and verb omission were recognized and corrected well, but errors in most of the subcategories were not corrected at all. Finally, number disagreement, article and subject and verb disagreement errors were attempted to correct but failed. Based on the findings, pedagogical implications are discussed.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (16)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0