1930년대 『어린이』 표지화는 1931년 7월 방정환 사망까지 서양의 명화(名畫)나 엽서 등에 실린 귀여운 어린이 및 인형, 동물 등의 이미지를 차용했다. 이후 1931년 10호부터 신영철이 편집에 참여한 이후 김규택이 그린 창작화를 표지화에 실었다. 당시 무산계급 소년들의 계급주의 탐구 및 현실 비판적 이념을 표명한 농촌소년, 노동소년, 깃발, 망치 등의 이미지가 1년 정도 실렸다. 최영주가 편집을 맡은 이후 낚시, 산책, 널뛰기, 피리 부는 소년과 소녀 등의 여가와 놀이문화를 실었다. 1933년 5월 윤석중 입사 후 『어린이』는 방정환 시절처럼 ‘동심지향주의’적 경향으로 회귀하는데, 1933년 8호부터 안석주가 표지화를 담당하면서 운동하는 소년과 소녀의 이미지를 표지화로 그렸다. 1930년대 『어린이』 목차화는 계절 및 그 달의 잡지 내용에 따라 순진한 어린이 모습과 그들과 친연성이 있는 자연물이나 동물, 인형 등을 목차화로 채택했다. 구회(口繪)란에는 어린이 활동사진, 보고 싶은 명소 및 문화재 사진, 계절 풍경, 잡지 광고, 스포츠 경기 사진 등이 실렸다. 1931년 이후에는 주로 광고, 개벽사 작업 현장, 편집진, 동물 등의 사진이 실렸지만, 어린이(아기) 사진이 대부분을 차지했다. 비화(扉畵)는 1933년 7호부터 1934년 6호까지 구회와 구분해 1쪽 전장에 속표지화처럼 잡지호를 명기하고 특집호나, 계절 및 그 달에 어울리는 어린이, 자연과 관련된 사진을 실었으며, 김규택의 창작 그림을 싣기도 했다. 윤석중 입사 후 『어린이』에 실린 비화는 창작화보다는 서양의 명화가 주로 실렸음을 확인할 수 있었다. 그리고 1930년대 『어린이』는 각 코너마다 간단한 삽화 및 사진 등을 넣어 글 위주로 편집된 잡지의 단조로움을 피하고자 했지만 여유롭지 못했다. 표지화, 목차화, 구회 및 비화에 비해 각 코너에 그려진 이미지가 부족했지만, 잡지 편집인들은 신영철 이후 1932년 10월호부터 김규택을 비롯해 안석주, 이승만, 구본웅, 이병현 등이 동요, 동화, 야담(野談) 등에 삽화를 넣어 잡지의 시각화와 독자의 내용 이해를 돕기 위해 노력했다. 한편, 1930년대 『어린이』는 국내만화를 비롯해 해외만화인 무언극 ‘아담슨하라버지’를 연재 기획함으로써 잡지의 시각화뿐만 아니라, 당시 어린이들에게 다양한 읽을거리와 재미를 주었다.
Cover illustrations of Eorini in the 1930s borrowed images of cute children, dolls and animals from western famous paintings or postcards until the death of Bang Jung-hwan in July 1931. After Sin Young-cheol joined editing starting with Vol.10 in 1931, creative paintings of Kim Gyu-taek were adopted as cover illustrations. The images of rural juveniles, laboring juveniles, flags, hammers and so on expressing classism explorations and reality-critical ideologies of juveniles from the proletariat class were inserted for nearly a year. After Choi Young-ju came to take charge of editing, leisure and play cultures, such as fishing, walk, Neolttwigi and boys and girls playing the pipes were illustrated. After Yoon Seok-jung entered the magazine in May 1933, Eorini reverted to the ‘childhood-oriented’ tendency like the Bang Jung-hwan days. Starting with Vol.8 in 1933, Ahn Seok-ju took charge of cover illustrations and images of boys and girls exercising were inserted as cover illustrations. Contents with illustrations of Eorini in the 1930s adopted images of pure children, natural objects, animals, dolls and others that have an affinity with children, depending on the magazine content of the season and the month. The Gu-hwi section contained pictures ofchildren’s activities, famous places and cultural properties that children wanted to see, sceneries of seasons, magazine advertisements, sport games, etc. After 1931, pictures of advertisements, Gaebyeok-sa Temple work sites, editors and animals were inserted, but pictures of children(babies) occupied the majority of them. In relation to illustrations in front of a unit, distinguishing from Gu-hwi from Vol.7 in 1933 to Vol.6 in 1934, magazine volumes were specified in the front of the first page like a title page. Also, special issues, or pictures related to children and nature matching the season and the month and creative paintings of Kim Gyu-taek were inserted. It was revealed that after Yoon Seok-jung joined the magazine, illustrations in front of a unit in Eorini were mostly western famous paintings rather than creative paintings. In addition, Eorini in the 1930s attempted to avoid the monotony of a word-centered magazine by inserting simple illustrations and pictures into each corner, but there was no room to do. Although each corner lacked images compared to cover illustrations, contents with illustrations and illustrations in front of a unit, the magazine editors, including Kim Gyu-taek, Ahn Seok-ju, Lee Seung-man, Gu Bon-woong, Lee Byung-heon, etc. began to insert illustrations into children’s songs, fairy tales and folk stories of the October issue in 1932 after Sin Young-cheol to visualize the magazine and help readers understand the contents. On the other hand, not only did Eorini in the 1930s achieve a visualization of the magazine but also provided children of the time with diverse things to read and enjoy by publishing a mime ‘Grandfather Adamson’ which is an overseas comic, serially as well as domestic comics.