메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
조기환 (충북대학교) 박태형 (충북대학교)
저널정보
제어로봇시스템학회 제어로봇시스템학회 논문지 제어로봇시스템학회 논문지 제28권 제6호
발행연도
2022.6
수록면
602 - 607 (6page)
DOI
10.5302/J.ICROS.2022.21.0111

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
This paper proposes a lane change judgment method based on deep reinforcement learning considering rear vehicle deceleration. In existing autonomous driving, the lane change problem focuses on maintaining speed or avoiding collisions. However, an accident may occur if the deceleration of the vehicle behind is not considered when changing lanes. In this paper, the network was designed to solve the lane change problem by applying the DQN (Deep Q-Network) and the Deep Sets network. Moreover, the compensation was designed based on the maintained speed and deceleration of the rear vehicle. A four-lane vehicle-only road environment was implemented as a simulation and compared with the existing method. The proposed method maintained speed and lowered the deceleration rate of the rear vehicle compared with the existing method.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 차선 변경을 위한 심층 강화학습 프레임워크
Ⅲ. 차선변경 성능 비교 알고리즘
Ⅳ. 시뮬레이션 결과
Ⅴ. 결론
REFERENCES

참고문헌 (16)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2022-003-001348108