본 연구는 심상훈련이 체대입시생의 심리적 변인(심상능력, 자기효능감, 인지적 상태불안) 및 운동수행에 미치는 영향을 검증하는 것에 목적이 있다. 연구를 위해 편의표집으로 선정한 체대입시생 21명을 실험집단(n=12), 통제집단(n=9)에 각각 배정하였다. 측정도구는 운동심상 척도, 자기효능감 척도, 경쟁상태 불안 척도와 운동수행능력 측정을 위한 10m 왕복달리기 기록을 참고하여 사용하였다. 심상훈련 프로그램은 총 4주간 주 2회씩 실험집단에 적용하여 처치하였다. 통계분석은 독립표본 t-검증과 대응표본 t-검증을 사용했으며, 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 실험 처치 후 두 집단 간의 심상능력을 비교한 결과, 운동기술 요인에서는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았으나, 외형-건강, 운동기분, 운동효능감 요인에서는 실험집단이 통제집단보다 높아졌으며 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 실험집단 내의 사전·사후 검증에서는 모든 요인이 사전 검사에 비해 사후 검사에서 더 높아졌으며 통계적으로 유의한 차이를 검증하였다. 둘째, 실험 처치 후 두 집단 간의 자기효능감을 비교한 결과, 실험집단의 자기조절효능감 요인이 통제집단보다 높아졌으며 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 실험집단 내의 사전·사후 검증에서는 모든 요인의 평균값이 증가하였으나, 자기조절효능감 요인에서만 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 실험 처치 후 두 집단 간의 인지적 상태불안을 비교한 결과, 실험집단이 통제집단보다 인지적 상태불안이 낮아졌으며 통계적으로 유의한 차이를 검증하였다. 실험집단 내의 사전·사후 검증에서도 인지적 상태불안이 낮아졌으며 통계적으로 유의미하게 낮게 나타났다. 넷째, 실험 처치 후 두 집단 간의 운동수행능력을 비교한 결과, 실험집단이 통제집단보다 운동수행능력이 향상되었으며 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 실험집단 내의 사전·사후 검증에서도 운동수행능력이 향상되었으며 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 결과적으로 심상훈련은 체대입시생의 심상능력, 인지적 상태불안, 운동수행(10m 왕복달리기)에서 통계적으로 유의하게 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 통해 체대입시생을 대상으로 적용한 심상훈련 프로그램의 효과를 검증하였다.
The purpose of this study was to test the effects of image training on the psychological variables(imagery ability, self-efficacy, cognitive state anxiety) and exercise performance of applicants for the College of Physical Education. The subjects included 21 applicants for the College of Physical Education selected through convenience sampling. They were divided into the experimental group(n=12) and the control group(n=9). The measuring instruments used in the study were the Exercise Imagery Inventory to measure imagery abilities, Self-efficacy Inventory, CSAI-2 to measure cognitive state anxiety, and 10-meter shuttle run records. An image-training program was applied to the experimental group and not applied to the control group. Statistical analysis was carried out with independent-sample and paired-sample t-tests. The findings led to the following conclusions: First, the study applied an experimental treatment to the experimental and control group and compared them in imagery abilities, finding that imaging training caused no statistically significant differences in exercise techniques between the groups but resulted in statistically significant differences in appearance-health imagery, exercise feelings, and exercise self-efficacy between them. The experimental group recorded higher points of statistical significance across all factors both in the pre- and post-tests. Second, the study compared the groups in self-efficacy after the experimental treatment and found no statistically significant differences in confidence and task difficulty between the groups. There were statistically significant differences in self-regulation efficacy between them. The experimental group increased its means across all factors in the pre and post-tests, showing statistically significant differences in self-regulation efficacy but no such differences in confidence and task difficulty. Third, the study compared the groups in cognitive states after the experimental treatment and found statistically significant differences. The experimental group recorded a lower level of statistical significance in the pre- and post-tests. Finally, the study compared the groups in 10-meter shuttle run records after the experimental treatment and found statistically significant differences. The experimental group showed lower records that were statistically significant in the pre- and post-test. In short, image training had statistically significant and positive effects on imagery abilities, cognitive state anxiety, and 10-meter shuttle runs for the applicants of the College of Physical Education. The findings indicate that image training is effective for applicants of the College of Physical Education.