메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박형지 (연세대학교)
저널정보
한국영미문학페미니즘학회 영미문학페미니즘 영미문학페미니즘 제30권 제3호
발행연도
2022.12
수록면
35 - 60 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
In Park Chan-Wook’s 2016 film The Handmaiden, the most dramatic turn of events comes as the main characters swap identities at the moment of incarceration in an insane asylum. The source text for Park’s film, Sarah Waters’s 2002 novel Fingersmith, is indebted to Victorian literature in its depiction of women’s madness as a socially constructed category that prevents certain women from full civic participation. Fingersmith portrays a world in which women are confined to insane asylums in entirely arbitrary ways, and in which madness spills over beyond those asylums into the home itself. I also consider the ways in which madness is queered at the level of language as well as plot through examining Waters’s use of the word “queer.” In particular, Waters follows a logic under which Sue’s lesbianism serves as evidence of her insanity and becomes sufficient grounds for incarceration. In the wake of Park’s film adaptation, in this essay I return to Fingersmith to mark how women’s madness is a malleable category subject to false diagnosis, familial abuse, and self-ascription. I will also explore the ways in which madness is queered within Waters’s self-described world of “lesbo Victorian romp.”

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0