소상공인 코로나19 극복을 위한 온라인쇼핑몰 입점과성과에 미치는 영향에 관한 연구김 희 홍**
요약: 본 연구는 코로나19로 인해 사회적 거리두기 및 비대면 소비의 확산 등 최근 소비패턴의 변화에 따라 온라인 쇼핑몰 시장이 확대되고 있지만 이에 상대적으로 취약한 소상공인의 어려움은 더 가중되고 있다. 이러한 상황을 극복하고 소상공인의 자생력을 강화하기 위함이다. 이를 위해 전국 소상공인 300명을 대상으로 구조화된 온라인 설문을 측정한 후, 요인분석, 신뢰도분석과 다변인 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 소상공인의 외부환경, 내부역량, 입점요건 모두가 온라인쇼핑몰 입점에 영향을 주고 있으며 소상공인 매출액 증대에도 도움이 되는 것으로 나타났다. 둘째, 온라인쇼핑몰 입점이 매출액 증대뿐만 아니라 신규고객 창출에도 영향을 주는 것으로 검증되었다. 따라서 서민경제에 근간이 되고 있는 소상공인들의 지원정책의 방향도 금융지원, 시설개선, 인프라 구축 등 하드웨어적 지원 중심에서 스마트한 소상공인 구축을 위한 실질적인 지원이 매우 필요한 시점이다. 현재 소상공인시장진흥공단에서 2021년부터 시행하고 있는 “소상공인 디지털 특성화대학 지원”이나 “소상공인 전문기술교육 지원” 등이 좋은 예가 될 것이다. 연구의 한계는 표본의 수가 적고 선행연구에 대한 부족이다. 향후에는 소상공인이 창출한 고객에 대한 연구가 필요할 것이다.
핵심어: 소상공인, 코로나19, 온라인쇼핑몰, 매출액 증대, 신규고객창출
□ 접수일: 2022년 2월 26일, 수정일: 2022년 3월 15일, 게재확정일: 2022년 4월 20일* 이 논문은 2022년도 광주대학교 대학연구비의 지원을 받아 수행되었음.
** 광주대학교 부동산금융학과 조교수(Professor, Gwangju Univ., Email: hhkim@gwangju.ac.kr)
A Study on the Effect of Small Business Owners on the Entryand Performance of Online Shopping Malls to Overcome COVID-19Heehong Kim
Abstract: In this study, the online shopping mall market is expanding due to recent changes in consumption patterns such as social distancing and the spread of non-face-to-face consumption due to COVID-19, but the difficulties of small business owners are increasing. This is to overcome this situation and strengthen the self-sustainability of small business owners. To this end, after measuring a structured online survey of 300 small business owners nationwide, factor analysis, reliability analysis, and multivariate regression analysis were conducted. The results of this study are as follows. first, it was found that the external environment, internal capabilities, and entry requirements of small business owners all affect the entry of online shopping malls and help increase sales of small business owners. Second, it was verified that the entry into online shopping malls affects not only the increase in sales but also the creation of new customers. Therefore, the direction of the support policy for small business owners, which is based on the economy of the working class, is also a time when practical support is needed to build smart small business owners, focusing on hardware support such as financial support, facility improvement, and infrastructure construction. A good example would be “support for small business digital specialized universities” or “support for specialized technology education for small business owners”, which have been implemented by the Small Business Market Promotion Foundation since 2021. The limitation of the study is the small number of samples and the lack of previous studies. In the future, research on customers created by small business owners will be needed.
Key Words: Small Business Owners, COVID-19, Online Shopping Malls, Increase in Sales, Creation of New Customers