메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
유재빈 (홍익대학교)
저널정보
유네스코한국위원회 Korea Journal Korea Journal Vol.60 No.3
발행연도
2020.9
수록면
371 - 406 (36page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This article provides a detailed analysis of the screen painting, King Jeongjo’s Visit to Hwaseong, elucidating how King Jeongjo strategically used the screen’s aesthetics, production, and distribution to promote his political agenda. To emphasize the king’s intended meaning, the article divides the screen into two halves: panels 1?4, which feature traditional two-dimensional depictions of events, and panels 5?8, which employ less conventional viewpoints, including a bird’s-eye view and one-point perspective. These different perspectives directly reflect the intended themes of the respective panels: the Confucian concept of rulership (panels 1?4), and the art of innovative governance (panels 5?8). To highlight the political motivations involved in the production and distribution of the screen, the article outlines the specific process for painting the screen?from the king’s instructions to the artists’ execution?and describes the intended viewers and their reactions. In addition to the screen, the article also examines related visual materials that were produced and distributed within the same context.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0