메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
권예지 (서울고명초등학교) 이완기 (서울교육대학교)
저널정보
한국영어평가학회 영어평가 영어평가 제11권 제1호
발행연도
2016.12
수록면
45 - 72 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Self-assessment has been introduced in primary English education in line with growing interest in learner-centered language teaching and Assessment as Learning. Despite the widespread adoption in textbooks, self-assessment item format seems to have limited context and information for students to diagnose and reflect on their learning. The aim of this study is to suggest guidelines on self-assessment in terms of item format construction. Two item formats(specific / abstract) were administered to 4th grade experimental and control groups each comprised of 11 students. Pearson correlation coefficient was used to represent the validity of self-diagnosis compared with teacher's. Levels of reflection were also examined through qualitative analysis of questionnaires and interview responses. Findings suggest that specific form provided students of all levels clear standard for objective diagnosis. Abstract form, however, led to subjective grading with intervention of learner variables. As for reflection, specific format was particularly significant for low level learners' reflection who lacked learning strategies. On the basis of results, reexamination and further revision of item formats are required to promote self-assessment as learning.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (27)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0