기업의 다각화는 경쟁우위 확보, 성과 향상, 생존 등을 위한 전략으로 다각화의 동기와 이에 따른 성과 등 다양한 분야에서 연구가 진행되었다. 가맹산업에서 다각화의 의미는 가맹본부가 보유한 가맹브랜드를 한 개 이상으로 확장하는 것을 의미한다. 가맹산업 내에서 다각화는 활발하게 일어나고 있으나, 가맹본부의 다각화에 관련된 연구는 부족한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 가맹본부의 특성이 가맹본부의 다각화에 미치는 영향과 가맹본부가 보유한 가맹브랜드의 개수에 따라 가맹본부의 특성이 다각화에 미치는 영향이 어떻게 달라지는지 분석하였다. 나아가 가맹본부의 다각화가 성과에 미치는 영향을 분석하였다. 이를 위하여 2015년부터 2020년까지 정보공개서에 등록된 가맹사업 데이터를 바탕으로 직전년도(t–1)의 가맹본부 특성(가맹사업기간, 총점포수, 자산, 당기순이익, 부채비율)이 해당년도(t+0)의 가맹본부 다각화에 미치는 영향을 분석하였다. 이를 통해 가맹사업기간과 총점포수가 가맹본부 다각화에 유의한 영향을 미치는 것을 밝혔다. 가맹본부가 보유한 가맹브랜드 수를 조절변수로 사용하여 분석을 진행한 결과, 가맹본부의 가맹브랜드수가 증가할수록 가맹사업기간, 총점포수, 총자산이 다각화에 미치는 긍정적인 영향이 더 커지는 것을 확인하였다. 다각화가 가맹본부의 성과에 미치는 영향을 분석한 결과 다각화는 성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 가맹사업기간이 길고, 총점포수가 많은 가맹본부는 다각화를 시도하는 것을 확인하였으며, 가맹본부가 보유한 가맹브랜드의 개수에 따라 다각화를 결정하는 요인이 달라질 수 있음을 밝혔다. 또한 다각화가 가맹본부의 성과향상에 긍정적인 영향을 미칠 수 있음을 시사하고 있다.
Purpose: Diversification is a strategy to secure competitive advantage, improve performance, and survive. Diversification studies have been conducted in various fields such as motivation and performance. Diversification is actively taking place in the franchise industry, but research on the diversification of franchisor is lacking. Therefore, in this study, we analyzed the influence of franchisor characteristics on diversification and how the characteristics of franchisors affect diversification according to the number of franchise brands owned by the franchisor. Furthermore, the impact of the diversification of franchisor on performance was analyzed. Research design, data, and methodology: Regression analysis was conducted to analyze the effect of franchise characteristics on franchisor diversification. Next, in the effect of franchise characteristics on diversification, the moderating effect of the number of franchise brands owned by the franchisor was analyzed. In addition, the impact of the diversification of franchisor on performance was analyzed. As an additional analysis, the characteristics of franchisor according to the survival period of franchise brands and the difference in average sales of existing and new franchise brands after franchise brand expansion were compared. For this purpose, the information disclosure data from 2015 to 2020 registered for franchise business transactions with the Fair Trade Commission was used and analyzed. Results: As a result of a regression analysis to confirm the effect of franchisor’s characteristics on diversification, the franchise business period has a positive effect on franchisor business diversification. However, the results of regression analysis using the number of franchise brands owned by the franchisor as a moderating variable showed different results. As the number of franchise brands owned by a franchisor increases, the positive impact of franchise business period, number of stores, and assets on franchisor diversification increases. As a result of analyzing the impact of franchisor diversification on performance, it was found that franchisor diversification has a positive effect on franchisor performance. However, it was found that the effect of the increase or decrease of the franchise brand owned by the franchisor on the performance of the franchisor was not significant. Conclusions: The study provides the following practical implications. First, by using the number of franchise brands owned by the franchisor as a moderating variable, it was confirmed that the characteristics of the franchisor had a different effect on diversification. Through this, it was revealed that the number of franchise brands owned by a franchise headquarters is important in the diversification analysis of franchisor. Second, it was revealed that diversification of franchisees has a positive effect on performance, and that simple franchise brand expansion alone cannot improve franchise performance.