패션 전반에 걸쳐 지속가능성에 대한 요구가 커지는 가운데 리페어는 하나의 실천 방안으로 주목받고 있다. 본 연구의 목적은 현대 패션의 리페어 컬처 동향을 파악하고 의의를 조명한 것으로, 향후 패션 리페어 문화 확산 및 리페어 기반의 새로운 비즈니스 모델 도입에 기초자료를 제공하는 것이다. 연구 방법은 리페어 컬처의 개념, 지속가능 패션과 리페어에 관한 문헌 고찰과 2010년부터 2022년까지 패션 리페어 프로젝트에 관한 사례연구이다. 연구 결과, 현대 패션의 리페어 컬처는 세 가지 유형으로 진행되었다. 첫째, 캠페인이나 리페어 스토어 운영이다. 브랜드에 따라 다소 차이는 있으나 자사 패션 제품은 물론 타사 제품까지 포함하는 포괄적 서비스, 평생 서비스 등 브랜드의 지속가능성에 대한 의지를 반영하는 한편 대중에게 순환 패션의 실천을 독려하는 기회를 제공했다. 둘째, 리페어에 특화된 전문가 양성 및 워크숍 진행으로 차별화된 브랜드 가치를 구축하였으며, 다양한 참여 프로그램으로 대중의 창의성과 커뮤니티 형성을 유도하였다. 셋째, 지역이나 전세계를 대상으로 한 다양한 패션 리페어 플랫폼은 순환 패션에 일조하는 새로운 패션 비즈니스 영역을 형성하였다. 이러한 패션 리페어 컬처의 의의는 첫째, 다양한 프로그램으로 소비자의 참여와 실천을 독려하고, 패션업계와 소비자, 수선 전문가를 결속하여 공동의 가치를 창조하는 등 지속가능을 위한 순환 패션의 실천 확장이라는 점이다. 둘째, 특화된 서비스 기반의 리페어 플랫폼을 비롯해 리페어와 중고제품, 리세일이 통합된 새로운 비즈니스 모델을 형성하고 확산 가능성을 지닌다는 점이다. 셋째, 우리 일상에서 패션 리페어 커뮤니티를 형성하고 지식을 공유하도록 한다는 점이다. 지속가능성의 요구가 점점 확대될 것으로 예측되는 가운데 패션 리페어 컬처는 우리가 패션을 대하는 태도이자 일상의 실천 문화로 자리매김하여야 할 것이다. 우리 모두의 지속가능한 사회를 위해 앞으로 패션리페어가 확대되고 진정성 있게 실천되기를 기대한다.
Amid growing demand for sustainability throughout fashion, repair is drawing attention as an action plan. The purpose of this study is to understand the trends of repair culture of modern fashion and to shed light on its significance, and to provide basic data for the future spread of fashion repair culture and the introduction of a new repair-based business model. The research methods are a review of the concept of repair culture, sustainable fashion and repair literature, and a case study on fashion repair projects from 2010 to 2022. As a result of the study, the repair culture of modern fashion was conducted in three types. First, it is campaign or repair store operation. Although there are some differences depending on the brand, it reflects the brand’s commitment to sustainability, including comprehensive services and lifelong services that include not only its own fashion products but also other companies’ products, and provides opportunities to encourage the public to practice circular fashion. Second, differentiated brand values were established by training professionals specialized in repair and conducting workshops, and various participation programs encouraged the creativity and community formation of the public. Third, various fashion repair platforms targeting the region and the world have formed a new fashion business area that contributes to circular fashion. The significance of this fashion repair culture is, first, that it is an expansion of the practice of circular fashion for sustainability by encouraging consumer participation and practice through various programs and creating common values by uniting the fashion industry, consumers, and repair experts. Second, it has the possibility of forming and spreading a new business model that integrates repair, used products, and resale, including a specialized service-based repair platform. Third, it is to form a fashion repair community and share knowledge in our daily life. As the demand for sustainability is expected to expand, the fashion repair culture must become an attitude towards fashion and a culture of daily practice. I hope that fashion repair will be further expanded and practiced for the sake of a sustainable society for all of us.