〈베이비 버스〉는 중국에서 널리 환영을 받은 아동 애니메이션 숏폼(animation Short-Form) 동영상 이며, 각종 대형 동영상 플랫폼(platform)에서 막대한 클릭(click) 수와 즐겨찾기 수를 나타내고 있다. 〈베이비 버스〉는 아동의 취미에 적합하여 대중의 사랑을 받고 있으며, 〈베이비 버스〉의 인기는 이미 결코 무시할 수 없는 사회 현상이 되었다는 것을 말한다. 따라서 본 연구는〈베이비 버스〉를 연구 대상으로 숏폼 동영상 작품의 주제별 연구를 진행하여 이러한 현상 이면에 어떤 논리가 포함되어 있는지 고찰하였다. 본 연구를 통해 〈베이비 버스〉를 비롯한 아동 애니메이션 숏폼 동영상의 아동 이미지 구축 전략이 다음과 같은 3가지 측면에 집중되어 있다는 것을 발견하였다. 첫째, 주제를 부모의 기대에 맞추고, 폭넓은 주제를 통해 이상적(理想的) 아동 이미지의 양성을 표현하였다. 콘텐츠는 아동의 취미에 맞추고, 게임성 스토리 플롯(story plot)과 장면을 사용하며, 따라 부르기 쉬운 동요(童謠)를 활용하여 콘텐츠 서사를 매우 생동적이고 재미있게 하였다. 셋째, 부모와 아동이 모두 선호하는 애니메이션 IP 이미지를 사용하고, 표현 방식에서 귀여운 이미지로 설정하며, 또한 선명한 색채와 즐거운 음악의 보조를 통해 큰 성공을 거두었다. <베이비 버스>에서 구축된 이상적 아동 이미지는 우선 부모의 육아 기대를 만족시키고, 또한 애니메이션 숏폼 동영상 미디어 프레임을 통해 아동에 대한 대중의 기대를 고정화시키며, 아동의 향상과 발전 가능성을 지니고 있다. 따라서 이 연구 결과에 따라 다음과 같이 제언을 제시하였다. 주제는 아동 성장의 현실을 존중하고, 지식과 계몽, 감성 지능, 가족애 등 주제가 아동에게 과도한 요구를 제시하지 않아야 한다. 또한 콘텐츠 측면에서 부모가 기대하는 착한 아동의 기준을 적절히 낮추어 동영상에서 표현한 모든 방면에 뛰어난 이상적 아동 이미지를 지나치게 강조하지 않고, 형식 측면에서 다원적인 애니메이션 디자인을 통해 아동이 뛰어난 감각적인 세계를 체험할 수 있어야 한다.
As a popular children’s animated short video series in China, BabyBus is showing a huge number of clicks and add-to-favorites on all major video platforms. Taking Tiktok as an example, as of December 27, 2022, BabyBus had had 40.349 million likes and 7.475 million followers. It can be said that its popularity has become a social phenomenon that cannot be ignored. It seems that BabyBus caters to the interests of children and therefore is very well received by many of them. However, What the reasons lie behind this phenomenon? This study takes BabyBus as a case and conducts classification and organization of its short videos according to the theme. Through theoretical perspective of media frame, the BabyBus video collection is evaluated on three levels: theme, content, and form to determine how it shape the image of child as a media framework, and what kind of image of child is shaped. The study has revealed that the strategy of shaping children’s images through animated short videos for children, represented by BabyBus, involves the following three aspects. First, its theme selected caters to parents’ expectations as seen in the shaping of an idealized child image through a wide range of topics. Its content is aligned with the interests of children. By using gamified story plot and scenes and interweaving some catchy children’s songs, the content is conveyed in an lively and interesting way. Third, the introduction of animation intellectual property (IP) images, which are popular among both parents and children, combined with a presentation in an appealing style of bright colors and cheerful music, has led to significant success. Therefore, through the carefully crafted image from BabyBus, an idealized child image has been conceived: a well-behaved child with a sense of safety, healthy growth, a passion for knowing and exploring the unknown world, the capability of working with others as a team and a willingness to help those in need. The idealized image of children created by BabyBus primarily meets the expectations of parents. However, under the construct of the animated short video media frame, this image has the potential to solidify and raise the public’s expectations of children. Therefore, the study proposes that: Regarding the selection of themes, there is no need to put forward excessive requirements on children in terms of “knowledge and enlightenment” and “emotional intelligence and family affection”. And In terms of content, parents’ expected standard of a well-behaved child should be lowered and the ideal all-round child image should not be overly rendered in the videos. Formally, the design should be in diversified forms of animation to allow children to enjoy the wonderful realm of the senses.