메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Hyeon-Okh Kim (Ajou University) Hye-Kyung Lee (Ajou University)
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.23
발행연도
2023.1
수록면
873 - 894 (22page)
DOI
10.15738/kjell.23..202310.873

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The study aims to investigate vocabulary demands in academic textbooks for ELT majors, identifying the most frequent word list for preservice teachers and variations in lexical needs across sub-areas. For the purposes, the study compiled a corpus comprising approximately 1.6 million tokens from twelve university textbooks in the integral dimensions of ELT: language acquisition and teaching methodology. By analyzing the lexical coverage of the ELT textbook corpus against the twenty-five 1,000 word-family list from the British National Corpus and Corpus of Contemporary American English (BNC/COCA), the study assessed the lexical load of ELT textbooks and developed an essential vocabulary list. Findings revealed that achieving a 95% lexical coverage in ELT textbooks necessitates mastery of the top 4,000 word families, including proper nouns, interjections, transparent compounds, abbreviations, and glossary terms. To attain 98% coverage, however, ELT students require an 11,000-word family vocabulary. Further analyses show that textbooks in language acquisition demand a higher lexical requirement compared to those in teaching methodology. By applying a set of criteria for widespread use and pedagogical relevance, the study identified 513 word families beyond the initial 2,000 levels on the BNC/COCA, constituting 9.36% of the ELT textbooks. The study suggests practical pedagogical implications.

목차

ABSTRACT
1. Introduction
2. Literature Review
3. Research Methodology
4. Results and Discussion
5. Conclusion
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0