(연구배경 및 목적) 도시화가 가속화됨에 따라 사람들은 도시 공공환경의 품질과 장소 체험에 점점 더 많은 관심을 기울이고 있다. 도시의 이미지와 경쟁력을 높이기 위한 ‘장소만들기’개념은 전 세계적으로 도시재생 과정에서 널리 적용되고 있다. 그러나 도시발전의 복잡성으로 인해 기존의 장소만들기 전략은 현재의 장소변화에 대응할 수 없는 실정이다. 이에 본 연구는 기존의 장소만들기 이론에 대한 고찰과 장소조성 프로젝트의 이론과 실천에 관한 요소에 대한 발굴을 바탕으로 '운영형 프로젝트 구축전략'의 모델 및 세부요소를 도출하는 것을 목적으로 한다. (연구방법) 연구의 방법은 첫째, 장소만들기와 관련된 개념에 대한 선행연구를 수행하고 SWOT 분석 도구를 사용하여 네 가지 주요 전략 유형을 분석하였다. 이를 통해 ‘운영형 프로젝트 구축전략’ 모델을 도출하였다. 둘째, 네 가지 차원에 포함된 포지셔닝, 핵심목표 및 주도요소에 대한 문헌연구를 수행하였다. 논문연구, 가이드라인, 단행본과 같은 다양한 데이터 소스를 고려하여 연구에 활용하였다. 셋째, 얻어진 요소들을 ‘운영형 프로젝트 구축전략’의 네 가지 차원에 따라 귀납적으로 통합하며, 전문가 설문 조사와 AHP 중요도 분석을 수행하여 특성 요소를 도출하였다. 넷째, 최종적으로 완전한 전략적 모델을 구축하여 향후 장소만들기 사업을 지원하기 위한 가치 있는 시사점을 제공한다. (결과) 분석을 통해 ‘운영형 프로젝트 구축전략’ 모델을 구축하였다. 이 전략은 실험 개발 중심의 혁신을 주도한 탐구형 프로젝트 구축, 과정 계획 중심의 기술을 주도한 경로형 프로젝트 구축, 평가 피드백 중심의 데이터를 주도한 혁신형 프로젝트 구축, 목표지향 중심의 가치를 주도한 지도형 프로젝트 구축의 네 단계로 구성되었다. (결론) 본 연구는 공공 설계 프로젝트의 동적 구축 프로세스, 즉 ‘운영형 프로젝트 구축전략’에 대한 전략을 탐구하고 수립한 결과, 실험적인 탐구형 프로젝트로 시작하여 실행 단계와 평가 단계를 거친 궁극적으로 가치 창출을 위한 지도형 설계를 실현하였다. 또한 프로젝트별로 각각의 발전 특성과 단계에 따른 대응 전략을 선택하여 장소만들기 프로젝트를 변화하는 사회 및 환경 요구사항에 적응시키고, 공공장소에 대한 사람들의 요구와 기대를 충족시켜야 함을 제시하였다. 향후 연구에서는 장소만들기의 지속가능한 발전을 촉진하기 위해 장소만들기 프로젝트의 다양성을 고려하면서도 표적화와 세분화가 이루어진 전략이 제안되기를 기대한다.
(Background and Purpose) With the accelerated process of urbanization, people are increasingly concerned about the quality of urban public environments and the experiential aspects of places. In order to enhance the image and competitiveness of the city, the concept of place-making has been widely applied in the process of urban regeneration around the world. However, due to the complexity of urban development, the existing place-making strategies cannot respond to the current place change. Therefore, the purpose of this study is to develop a model and identify the strategic elements of the 'operational project construction' based on the review of existing place-making theories and discovering the theoretical and practical aspects of place-making projects. (Method) As for the method of this study, firstly, a preliminary study was conducted on the concept of place-making, and four major types of strategies were analyzed using the SWOT analysis tool. Through this, the model of 'operational project construction strategy' was derived. Secondly, an analysis of the positioning, core objectives, and driving factors in each of the four stages of the strategic model was carried out, and various data sources such as thesis research, guidelines, and books were considered and used for the study. Thirdly, the obtained factors were integrated and summarized according to the four stages of the 'operational project construction strategy', followed by an expert questionnaire survey and AHP importance analysis to identify characteristic elements. Lastly, a comprehensive strategic model was ultimately constructed to provide valuable insights for future place-making projects. (Results) The model of 'operational project construction strategy' was developed through analysis, consisting of four stages: ① experiment-driven exploratory project construction centered on innovation, ② process-driven pathway project construction centered on technology, ③ evaluation-driven innovative project construction centered on data, and ④ goal-oriented guided project construction centered on value. (Conclusions) As a result of exploring and establishing a strategy for 'operational project construction strategy' as a dynamic construction process for public design projects, this study began as an experimental exploratory project and ultimately realized a guiding design for value creation. In addition, it was suggested that the place-making project should adapt to the changing social and environmental requirements and meet people's needs and expectations for public spaces by selecting a response strategy according to each project's characteristics and stages of development. In future studies, it is expected that targeted and subdivided strategies will be proposed while considering the diversity of place-making projects in order to promote the sustainable development of place-making.