본 연구의 목적은 감성화에 대한 이론 고찰을 통해 감성디자인 사업을 시행한 중학교의 사례 및 전문가 면담조사를 통해 감성화가 적용된 학교 공간의 특성을 도출하는 것이다. 연구 범위는 2016년부터 2018년까지 청소년 감성디자인 사업에 참여하였던 강원도 강릉시 소재 중학교를 대상으로 하였다. 연구의 방법은 감성화 적용학교 공간의 사례조사와 설계사무소에 근무하는 전문가를 대상으로 면담 조사를 하였다. 그리고 사례 및 면담조사를 통해 감성화 적용 학교 공간의 특성을 도출하였다. 분석 결과는 구체적으로 다음과 같다. 첫 번째, 감성화 공간으로 교실의 앞 공간은 칠판 외 벽면의 재료 및 색채의 변화, 뒷공간은 수납공간이 확장하거나 디자인이 변화되어 있었으며, 옆 공간은 창문의 확장 되어있거나 게시판이 설치되어 있었다. 복도와 홀은 작품을 전시할 수 할 수 있으며 홍보공간으로 디자인되어 있었다. 휴식공간은 주로 계단 참 또는 학교의 유휴공간에 의자와 테이블을 설치한 것이 특징으로 도출되었다. 두 번째, 감성화 공간요소로 색채 및 재료의 변화가 가장 두드러지게 나타났으며 층별이나 학년별로 계단, 벽, 복도에 변화를 주고 있었다. 또한, 공간의 기능에 따라 직접 조명과 간접조명이 설치되어 있었으며 가구는 수납공간, 복도의 붙박이 의자, 휴식공간의 테이블 등이 나타났다. 세 번째, 공간의 개념으로는 지역적 특색 및 학교가 추구하고자 하는 방향의 적용이 특성으로 도출되었다. 네 번째, 감성화 공간의 범위가 교실, 복도, 홀 등으로 제한되어 있어 교실 외부까지의 확장이 필요한 것으로 나타났다. 또한, 학생, 학부모, 교사가 참여하는 디자인 설계과정을 거치고 있지만 전문가와의 협업 과정에 대한 개선이 필요하다는 특성이 도출되었다.
The purpose of this study is to derive the characteristics of emotional space in middle school by applying emotional design projects with case the study and expert interviews. The scope of the study is for middle school in Gangneung-si, Gangwon-do, which participated in the youth emotional design project from 2016 to 2018. As a method of research, a case study is conducted on the schools that carried out the emotional design. In addition, interviews are conducted with experts working at the design office that performed the emotional design project. The characteristics of school spaces to which emotions are applied are derived through surveys on actual conditions and interviews. The analysis results are as follows. First, the emotional space is the front space of the classroom with the change of materials and colors on the wall outside the board and in the back of the classroom, the storage space is expanded or the design is changed. And also the space next to the classroom is extended with windows or bulletin boards. The corridors and halls are designed to display works or to be promotional spaces. The rest area is mainly characterized by the installation of chairs and tables using stair landing and unused spaces of the school. Second, the most prominent changes as the emotional element of school are colors and materials, and it changes stairs, walls, and corridors by floor or grade. In addition, according to the function of the space, direct lighting and indirect lighting are installed, and also the furniture shows storage space, built-in chairs in the hall, and tables in the resting area. Third, the concept of space is derived from the characteristics of the area and the direction of school development. Fourth, The range of emotional space is limited to classrooms, corridors, halls, so it is necessary to expand outside the classroom. In addition, although students, parents, and teachers are involved in the design process, it is necessary to improve the collaboration process with experts.