연구배경 학교공간은 미래세대의 삶을 준비하기 위한 성장과정을 경험하는 곳이다. 따라서 삶과 연계한 경험중심의 다양한 교육과정과 변화하는 학교의 사회적 역할을 담을 수 있는 공간혁신이 요구되고 있다. 본 연구의 목적은 건축가의 설계 공모로 디자인되고 조성된 학교공간 사례분석을 통해 미래학교 공간의 디자인 특징을 도출하고 방향을 제언하고자 한다.
연구방법 1. 우리나라 학교 교육공간 변화의 배경과 형태와 OECD 미래학교 시나리오에서 전망하는 미래교육과 학교공간에 대해 문헌 고찰한다. 2. 미래 교육목표를 위한 교육과정과 그린스마트 미래학교 정책 고찰을 통해 미래 학교공간 요건의 키워드를 도출하여 분석의 틀을 설정한다. 3. 디자인 중심의 설계 공모로 조성된 신길중학교와 공항고등학교 사례분석을 통해 디자인 특징을 분석하고, 향후 학교 공간의 방향을 제언한다.
연구결과 미래학교의 공간요건은 감성 키워드는 자율성, 심미성, 유희성, 위요성이며, 생태 키워드는 친환경성이고 교류와 융합 키워드는 가변성, 다양성, 연결성, 개방성, 개별성, 복합화 키워드는 편의성, 복합성, 안전성으로 도출되었다. 사례분석 결과 신길중학교는 감성과 교류와 융합에, 공항고등학교는 생태적 공간요건에 강한 특징을 보이나, 그 외의 공간요건도 모두 충족하고 있다.
결론 미래학교의 공간요건은 감성, 생태, 교류와 융합, 복합화 유형으로 크게 나뉘며, 각 학교의 여건과 교육방향에 따라 공간요건의 경중과 방향은 달라질 수 있다. 특히 복합화는 지역과의 연계에 의한 외부적 조건에 달려 있으므로, 적절한 운영 방안을 모색되어야 한다.
Background The school space is a place to experience the growth process to prepare for the lives of future generations. Therefore, there is a need for innovation in a space that can contain various curriculums centered on experiences linked to life and the changing social role of schools. The purpose of this study is to derive design characteristics of future schools and suggest directions through case analysis of school space created by design competition.
Methods 1. We examine the background and form of changes in the educational space in Korea. In addition, future education and school space predicted in the OECD future school scenario are considered. 2. The analysis framework is established by deriving keywords for future school space requirements through the curriculum for future educational goals and the Greensmart future school policy review. 3. The design characteristics are analyzed through case analysis of Singil Middle School and Gonghang High School, which were created with a design contest, and the direction of the school space is suggested in the future.
Result The keywords for space requirements in the future school are the emotional keywords of autonomy, aesthetics, encircle and playfulness, ecological keywords of eco-friendliness, exchange and fusion keywords of variability, diversity, connectivity, openness and individuality, complexation of convenience, mixed-use, and safety. As a result of the case analysis, Singil Middle School shows strong characteristics in emotion, exchange and fusion, and Gonghang High School shows strong characteristics in ecological space requirements, but those meet all other space requirements.
Conclusion It was confirmed that the spatial requirements of future schools are emotion, ecology, exchange and fusion, and complexation. And the importance of requirements may vary depending on the conditions and educational directions of each school. In particular, since complexation depends on the external environment by region connection, appropriate operational plans and measures should be sought.