1793년 자코뱅이 국민공회를 장악하면서 프랑스 혁명의 방향이 급진적으로 전환되자 이에 영향을 받아 미국 각지에서 민주 협회가 탄생하였고, 여기에 가입한 사람들을 프랑스 대의에 동조하는 사람들이라는 의미로 “공화주의자(The Republican)” 으로 불렀다. ‘제퍼슨주의자(Jeffersonian)’이라고 불리기도 했던 이들 공화파는 인쇄 매체 특히 신문을 통해 정치적 평등과 대중 참여를 적극적으로 권장하며 전국적인 범위의 활동을 시작하였다. 1790년대 연방파와 공화파는 신문을 통해 정부의원칙, 국가 또는 공동체의 이익, 사적 이익, 민주주의, 대의제, 연방정부의 정책, 공화주의와 같은 내용들을 다양하게 논의하였다. 이러한 공적 담론이 인쇄 매체를통해 이루어지면서 당시 신문 매체는 거대한 정치 엔진이 되었다. 이와 같은 공화파의 매체 공세에 대응하여 뉴잉글랜드 연방파는 회중교회 성직자들의 설교라는 매체를 통해 연방주의자들의 정치적 수사와 애국적 수사를 널리확산하려고 하였다. 이들은 프랑스 혁명의 폭력성과 급진주의를 자코뱅주의라고비난하며 연방과 사회질서를 지키는 방법에 대해서 논의했다.
1790년대 공화파와 연방파의 매체 전쟁에 대한 기존의 연구는 주로 연방정치차원에서 논의되었다. 뉴잉글랜드 각 주에서 연방파의 정치적 수사를 서로 공유하고 회중교회 성직자들의 설교 매체를 통해 공동 대응한 부분도 있지만, 각 주들은각기 다른 경제적, 정치적 상황에 처해 있었기 때문에 공화파의 세력 확산에 대한정치적 수사의 논점이 상이했고 매체 또한 다양했음을 확인할 수 있다. 예를 들어코네티컷의 경우 1818년까지 주 헌법을 개정하지 않고 식민지 시절의 헌법을 일부 수정만 했기 때문에 회중교회 성직자들과 연방파 정치엘리트들이 정치적 지배력을 여전히 장악하고 있었고, 회중교회는 코네티컷 주 정부의 재정적 지원을 받고 있었다. 이에 코네티컷 공화파는 종교와 정치의 분리를 강력하게 주장하며 회중교회를 비판했다. 공화파의 공세에 대하여 코네티컷 연방파는 티모시 드와이트(Timothy Dwight)를 중심으로 회중교회의 중요성과 종교의 중요성을 강조하며 정치와 종교의 분리를 반대하였고 이러한 주장들은 설교라는 매체를 통해 코네티컷사람들에게 전달되었다.
매사추세츠의 경우 혁명을 선두에서 이끌어 휘그파 혹은 애국파라고 불리는 정치가들이 혁명 이후 매사추세츠의 정치를 장악할 수 있었다. 휘그파 혹은 애국파들은 1793년 이후 대중주의와 선거의 중요성을 강조하는 공화파들과 의견을 같이하였다. 이 시기 해리슨 오티스(Harrison Gray Otis)의 경우 매사추세츠의 구 연방주의자 혹은 고위 연방주의자(The High Federalist) 또는 올드 연방주의자(The Old Federalist)와 달리 연방파의 세력 확산을 위해서 대중주의를 어느 정도 받아들이고새로운 선거전략을 세워야 한다고 주장했다. 또한 연방파를 지지할 다른 세력과의동맹을 모색하였다. 이때 오티스가 활용한 매체는 ‘건축물’이었다. 그는 매사추세츠를 상징하는 여러 건물을 만들어 보스턴을 새로운 도시로 탈바꿈하기 위해 노력하였다. 이 과정에서 여러 건축업자와 상인들이 연방파와의 관계를 통해 많은경제적 이익을 볼 수 있었으며 이들이 연방파를 지지함으로써 연방파는 1800년이후 매사추세츠에서 권력을 장악할 수 있었다.
The radical turn in the direction of the French Revolution in 1793, when the Jacobins took control of the National Assembly, inspired the creation of democratic associations around the United States, and those who joined them were referred to as “The Republicans,” meaning those sympathetic to the French cause. Sometimes referred to as Jeffersonians, the Republicans began a national movement that actively encouraged political equality and public participation through print media, especially newspapers. In the 1790s, the Federalists and Republicans used newspapers to discuss various issues, including the principles of government, the national or community interest, private interests, democracy, representation, federal policy, and republicanism. This public discourse in print made the newspaper media a massive political engine closely tied to the state. In response to the Republican media onslaught, the New England Federalists sought to spread the Federalist political and patriotic rhetoric through the sermons of Congregationalist clergy. They denounced the violence and radicalism of the French Revolution as Jacobinism and discussed ways to preserve the Union and social order. Previous studies of the Republican-Federal media wars of the 1790s have focused on the federal political level. However, while each New England state shared the political rhetoric of the Federalists and responded to it collectively through the medium of sermons by Congregationalist clergy, each state was in a different economic and political situation. Hence, the political rhetoric of the Republicans differed in terms of its arguments and the media it used to spread its power. In Connecticut, for example, until 1818, the state constitution was not amended, and the colonial constitution was only slightly modified. Thus, Congregationalist clergy and Federalist political elites continued to dominate the political scene, and the Connecticut state government supported the Congregationalist Church.
The Connecticut Republicans criticized the Congregationalists for their strong advocacy of separation of church and state. In response to the Republican attacks, the Connecticut Federalists, led by Timothy Twite, emphasized the importance of the Congregational Church and the importance of religion and opposed the separation of church and state. In Massachusetts, the politicians who led the Revolution called the Whigs or Patriots, could dominate Massachusetts politics after the Revolution. The Whigs or Patriots aligned themselves with the Republicans after 1793, emphasizing popularism and the importance of elections. Unlike the Old Federalists or High Federalists in Massachusetts, Harrison Otis argued that the Federalists needed to embrace popularism to some extent and develop a new electoral strategy to spread their power. He also sought alliances with other factions to support the Federalists. Otis’s medium of choice was architecture, and he worked to transform Boston into a new city by creating several buildings that symbolized Massachusetts. In the process, many builders and merchants stood to gain economically from their ties to the Federalists, and their support allowed the Federalists to gain power in Massachusetts after 1800.