메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
임사관 (신저우 사범대학교) 정승훈 (우석대학교)
저널정보
한국체육과학회 한국체육과학회지 한국체육과학회지 제33권 제4호 (인문사회과학 편)
발행연도
2024.8
수록면
102 - 117 (16page)
DOI
10.35159/kjss.2024.8.33.4.102

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to provide academic foundational data to understand adolescent athletes and aid in their development as better sports players by investigating how social support from coaches influences athletic achievement, self-esteem, sports satisfaction, and performance. The research categorized social support from coaches into emotional, evaluative, material, and informational dimensions. This study examined which components of this social support affect athletic achievement, self-esteem, sports satisfaction, and performance among adolescent sports players. Data collection included 360 students from various middle and high schools in Seoul, Gyeonggi, Chungbuk, Chungnam, Gyeongbuk, and Gyeongnam, with data from 343 participants used for final analysis. Data analysis involved frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis using SPSS 26.0. The study findings are as follows. First, adolescent sports coaches" informational, material, and emotional support significantly influence athletic achievement. Second, coaches" evaluative, informational, and emotional support significantly influence self-esteem. Third, coaches" evaluative, informational, and material support significantly influence sports satisfaction. Fourth, coaches" evaluative, informational, and material support significantly influence sports performance.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 결과
Ⅳ. 논의
Ⅴ. 결론 및 제언
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-24-02-090647166