이 글에서는 이태준 「장마」, 「토끼 이야기」, 「무연(無緣)」에 공통적으로 나타나는 근대화 프로젝트나 전시 정책의 여파로 인한 자연환경, 생물종 등 생태계 변화 양상에 대한 관찰에 주목하였으며, 이를 이 작품들이 드러내는 현실 지시성의 차원으로 해석하였다. 최근의 이태준 소설에 대한 생태학적 연구는 반근대주의적 처사로서의 의식이라는 해석을 벗어나, 생물종의 변화에 대한 주목 등 실증적 차원의 규명에 주력하고 있다. 그러나 「장마」, 「무연(無緣)」에서의 근대화 프로젝트에 의한 자연환경에 변화에 대해서는 언급되지 않아 논의의 보완이 필요하다. 또, 「토끼 이야기」, 「무연(無緣)」과 관련, 2000년대 이래로 활발하게 이뤄졌던 이태준 일제 말기 소설에 대한 탈식민주의적연구들은 주로 신체제론에 대한 우회적 저항과관련, 이들 소설에 나타난 지배담론과 관련된 주인공의 허무감에 주목하고 있는데, 이외에도 식량 통제정책과 양토정책 사이의 모순에 대한 이야기, 그리고 금광개발과 수리조합이라는 소재가 드러내는자연파괴 양상의 의미에 대해서도 논의할 여지가 있다. 이태준 「장마」에서는 1936년 발표된 대경성(大京城) 계획이 실제로 실현된 경성 근교 도로 건설과 삼림 파괴, 수익사업화된 간척지 개발 사업 등에 대한 비판적 인식을 찾아볼 수 있다. 「토끼 이야기」에서는 이태준이 1939년 전례없던 가뭄 이후 절미(節米)운동 등 식량통제정책의 보편화와 토끼기르기 장려 정책사이의 논리적 모순을 묘파하려한 소설이다. 그리고 「무연(無緣)」은 어류 생물다양성의 축소를 보여주고, 그 배면에 깔린 무분별한 광산개발, 저수지 건설이라는 원인을 지목하고 있다. 한편, 「토끼 이야기」와 「무연(無緣)」의 결말부는 빠르게 변화하는 ‘사조의 흐름’과 ‘희생자’ 에 대한 인식을 공유하여 상호텍스트성을 형성하는데, 후자는 넋 건지기 굿 배경 설화를 삽입하는 식으로 그 연결의 정도를 약화하고 있다는 점도 주목된다. 이처럼 이태준은 1930년대 중반 이후 소설에서 식민지 근대화를 내세운 기형적 조직과 제도들이 현실적으로 조선의 생태계를 변형시키는 과정을 민감하게 소설화하고 있다.
This paper focuses on the observation of changes in the natural environment, biological species, and the ecosystem resulting from the impact of the modernization project and wartime policies in common across Lee Tae-jun"s works Rainy Season, The Story of Rabbits, and No Connection. Recent ecological studies on Lee Tae-jun’s short stories have moved beyond interpreting his consciousness as an anti-modernist stance, concentrating instead on empirical analyses, such as paying attention to the changes in biological spieces. Furthermore, studies on Lee Tae-jun’s late works, such as The Story of Rabbits and No Connection, which have been active since the 2000s, have primarily discussed how indirect resistance to the Japanese imperealism or the possibility of dual readings connects to specific contexts of the time. This paper is connected to the context of these studies. Urban planning called The Great Gyong-seong (대경성계획) in 1936 described in Rainy Season(「장마」), including the scenes of road building and reclaimed land development. Lee also mentioned contradiction between food control policy and encouragement of raising rabbits which were leading by Joseon Government-General in 1940 in The story of Rabbits (「토끼 이야기」). He also focused his radar on the destruction of biodiversity, especially in fishes, caused by indiscreet gold mine developments and the constructions of reservoirs in No Connection (「무연(無緣)」) On the other hand, the conclusions of The Rabbit Story and No Connestion share an awareness of the rapidly changing "trends of the times" and the "victims," forming intertextuality. It is noteworthy, however, that the latter weakens this connection by incorporating a background folktale about a ritual to retrieve lost souls. In this way, Lee Tae-jun sensitively fictionalizes the process by which the distorted organizations and institutions, championing colonial modernization, realistically transformed the Korean ecosystem in his short storeis after the mid-1930s.