현재 전해지고 있는 유가 경전은 원래 楷書가 아닌 篆書로 적힌 것이었다. 따라서 그 본래의 모습을 살피기 위해서는 篆書로 복원할 필요가 있는데, 清代 康熙帝의 命에 따라 李光地, 王掞, 張廷玉, 蔣廷錫 等이 편찬한 『欽定篆文六經四書』가 『周易』, 『尚書』, 『毛詩』, 『周禮』, 『儀禮』, 『春秋』 등의 六經과 『大學』, 『中庸』, 『論語』, 『孟子』 등의 四書를 篆書로 복원한 것이다. 일찍이 許愼은 『說文解字·序』에서 “이미 망한 王莽의 攝政 시기에 大司空 甄豊 등을 시켜 文書의 일부를 교정하게 하였는데, 王莽은 제도에 부응해서 만들어야 한다고 스스로 여기고 古文을 많이 고쳤다.”라고 하여, 글자가 전승되는 과정에서 글자의 오류가 생겼음을 지적한 바 있는데, 복원된 篆書本에 대한 고찰을 통해 글자가 전승되어 바뀌는 과정에서 어떻게 변천 운용되는지 살펴볼 수 있다.
필자는 『欽定篆文六經四書』에 관심을 갖게 되어 이 책의 總閱官인 李光地·王掞과 校閱官인 張廷玉·蔣廷錫·勵廷儀·陳邦彥·王圖炳·趙熊詔, 그리고 校對官인 王澍 등의 저작에 대해 살펴보았는데, 이들 중 王澍만이 篆書에 관한 많은 자료를 남겼다는 사실을 알 수 있었다. 특히 그의 저작 중 『王虛舟篆書毛詩』는 六經의 하나인 『毛詩』의 「關雎」, 「下武」, 「鹿鳴」, 「常棣」, 「伐木」 5편을 篆書로 적어 놓고 있어, 篆文館總裁官을 역임한 王澍의 篆書를 살피는데 가장 적합한 자료인데 선행연구에서는 전혀 언급하지 않았다.
따라서 본고에서는 『王虛舟篆書毛詩』의 用字에 대한 전면적 고찰을 통해 王澍 篆書의 구체적 면모에 대해 살펴보고자 했다. 『王虛舟篆書毛詩』에 대한 연구 결과를 몇가지 정리하면 다음과 같다. 『王虛舟篆書毛詩』에는 총 553字의 篆書字가 있으며, 이 중 重複字를 제외한 글자가 251字가 있다. 『王虛舟篆書毛詩』에는 필획의 모양만 서로 다른 異寫字가 29組가 있다. 『王虛舟篆書毛詩』에는 자형 구조가 서로 다른 異構字가 8組가 있다.
종합해 보면 『王虛舟篆書毛詩』에 쓰여진 篆書는 비교적 많은 重複字로 쓰여졌다는 것을 알 수 있다. 『欽定篆文六經四書』의 『毛詩』 글자를 초보적으로 살펴보면 그 글자 사용에 있어 비교적 적은 重複字를 쓰고 있음을 볼 수 있다. 이것으로 볼 때 『欽定篆文六經四書』의 『毛詩』 글자와 『王虛舟篆書毛詩』의 연관성이 그다지 크지 않다고 볼 수 있는데, 이에 대해서는 이후 『欽定篆文六經四書』의 『毛詩』 글자에 대한 체계적 연구를 통해 비교 보완이 필요할 것으로 보인다.
The Confucian Shi Jing that are currently being handed down were originally written in regular-script rather than seal-script. Therefore, in order to examine its original appearance, it is necessary to restore it as a seal-script. Qin Ding Zhuan Wen Liu Jing Si Shu compiled by Lee Guang-di, Wang Yan, Zhang Ting-yu, Jiang Ting-xi and others according to the orders of the emperor is a complete restoration of the Confucian Shi Jing and others in seal-script. Early on, in Shuo Wen Jie Zi, Xu Shen pointed out that errors in letters occurred during the process of handing them down. Through restored seal-script, we can see how letters change and are used in the process of being handed down and changed. I became interested in Qin Ding Zhuan Wen Liu Jing Si Shu and looked into the achievements of its authors namely Lee Guang-di, Wang Yan, Zhang Ting-yu, Jiang Ting-xi, Li Ting-yi, Chen Bang-yan, Wang Tu-bing, Zhao Xiong-zhao, Wang Zhu, and found that among them, only Wang Zhu left behind a lot of data on seal-script. In particular, among his works, Wang Xu Zhou Zhuan Shu Mao Shi contains five parts Guan Ju, Xia Wu, Lu Ming, Tang Di, and Fa Mu, written in seal-script. It is the most suitable material for examining the writings of Wang Zhu, but was not mentioned at all in previous studies. Therefore, in this paper, I attempted to examine specific aspects of Wang Zhu's anthology through a comprehensive review of the words used in Wang Xu Zhou Zhuan Shu Mao Shi. A summary of some of the research results on Wang Xu Zhou Zhuan Shu Mao Shi is as follows. Wang Xu Zhou Zhuan Shu Mao Shi has a total of 553 written characters, of which there are 251 characters that are not duplicated. In the Wang Xu Zhou Zhuan Shu Mao Shi, there are 29 different letters that differ only in the shape of the strokes. In Wang Xu Zhou Zhuan Shu Mao Shi, there are eight sets of different characters with different character structures. In summary, it can be seen that the seal-script written in Wang Xu Zhou Zhuan Shu Mao Shi had relatively many duplicated characters. If I take a rudimentary look at the seal-script of Mao Shi in Qin Ding Zhuan Wen Liu Jing Si Shu, I can see that relatively few duplicated characters are used in the use of the letters. In view of this, it can be seen that the connection between the seal-script of Mao Shi in Qin Ding Zhuan Wen Liu Jing Si Shu and Wang Xu Zhou Zhuan Shu Mao Shi is relatively small. In this regard, it seems necessary to compare and supplement through systematic research on the seal-script of Mao Shi in Qin Ding Zhuan Wen Liu Jing Si Shu.