본 논문에서는 「노혁전」에 등장하는 두 가지 군도담이 허균의 <홍길동전>의 내용을 추정하거나 허균의 <홍길동전>과 현전 <홍길동전> 간의 관계를 추정하는 데 상당히 중요한 실마리를 준다는 판단에 따라, 「노혁전」의 군도담을 토대로 허균의 <홍길동전>과 현전 <홍길동전>의 관계를 어떻게 보는 것이 합당할지 고찰하였다.
먼저 실록의 기록들을 바탕으로 도적 홍길동이 잡힌 지 30년이 지난 1530년에도 홍길동 모방 범죄가 일어날 정도로 세간에 홍길동에 대한 기억이 강렬하였으며, 1588년 무렵에도 여전히 홍길동의 이름이 사람들의 뇌리에서 지워지지 않았다는 점을 확인하였다. 그리고 황일호의 「노혁전」의 첫 번째 군도담 내용이 엄귀손과의 결탁, 향촌 관리의 묵인 아래 행해진 홍길동의 도적 행위를 은밀히 상징화하여 드러내고 있음을 볼 때, 허균 당대 및 황일호의 「노혁전」이 창작되던 1626년 무렵에도 여전히 홍길동에 대한 기억이 강하게 남아 있다고 보는 것이 합당하다고 볼 수 있었다.
또한 이를 고려할 때, 허균이 홍길동에 대한 풍부한 기억을 활용해서 <홍길동전>을 지을 수 있었을 것이고, 「노혁전」 군도담 역시 홍길동의 행적을 바탕으로 하여 허구화된 것으로 볼 수 있었다. 아울러 「노혁전」의 군도담에서 노혁의 도적 행위의 성격과 양상이 ‘의적’으로 간주할 수 있는 모습을 보여준다는 점, 재물 처리 방식과 무리 해산 과정이 향후 도적 무리에서 벗어나 양민으로 돌아갈 수 있는 토대를 갖추고, 그 후에 양민으로 돌아가 향촌 사회로 다시 편입되는 과정으로서 성격과 의미를 지닌다는 측면에서 후대 야담에 등장하는 군도담과 연계가 됨을 확인할 수 있었다.
마지막으로, 18세기 이후 야담집에 본격적으로 등장하는 군도담과 1626년에 창작된 「노혁전」의 군도담이 연계됨으로써 허균 당대 및 「노혁전」 창작 당시에도 의적으로서 면모를 보이는 군도담이 세간에 퍼져 있었을 가능성이 높음을 확인할 수 있었고, 허균의 <홍길동전> 역시 의적으로서 홍길동의 도적 행위가 형상화되어 있었을 가능성이 더 높아졌다고 볼 수 있었다. 아울러 허균의 <홍길동전> 역시 현전 <홍길동전>과 마찬가지로, 서얼 홍길동의 가계(家系) 및 차별 질서에 반발한 가출, 의적으로서 홍길동의 도적 행위, 바다 밖 나라의 왕이 된 홍길동, 홍길동의 잠행(潛行) 귀국으로 이어지는 골격을 갖추었으리라는 의견에 좀 더 힘을 실을 수 있게 되었다. 결국 「노혁전」의 등장으로 허균의 <홍길동전>과 현전 <홍길동전>의 무관함이 증명된 것이 아니라 오히려 깊은 연관이 있을 가능성을 높여주었다고 볼 수 있는 것이다.
In this paper, based on the judgment that the two martial arts stories that appear in 「Noh-Hyeok-jeon」 provide very important clues to estimating the contents of Heo Gyun's <Hong Gil-dong-jeon> or the relationship between Heo Gyun's <Hong Gil-dong-jeon> and the present <Hong Gil-dong-jeon>, Based on the martial arts story in 「Noh-Hyeok-jeon」, we examined how to view the relationship between Heo Gyun's <Hong Gil-dong-jeon> and the present <Hong Gil-dong-jeon>.
First, based on the records in the Annals, the memory of Hong Gil-dong was so strong in the world that even in 1530, 30 years after the thief Hong Gil-dong was caught, crimes imitating Hong Gil-dong occurred, and even around 1588, Hong Gil-dong's name was still not erased from people's minds. The point was confirmed. And, considering that the first story of the martial arts story in Hwang Il-ho's 「Noh-Hyeok-jeon」 secretly symbolizes and reveals Hong Gil-dong's banditry, which was carried out in collusion with Eom Gwi-son and with the connivance of local officials, it can be seen that Heo Gyun's contemporary and Hwang Il-ho's 「Noh-Hyeok-jeon」 It was reasonable to say that memories of Hong Gil-dong still remained strong around 1626, when it was created. Also, considering this, Heo Gyun could have written <Hong Gil-dong-jeon> using his abundant memories of Hong Gil-dong, and the Gundodam of 「Noh-Hyeok-jeon」 could also be considered a fictionalized work based on Hong Gil-dong's actions.
In addition, the nature and aspect of Noh-Hyeok's banditry in the Gundodam of 「Noh yeok-jeon」 shows that the nature and aspect of Noh-Hyeok's thieves can be considered 'rogues', and the method of disposing of wealth and the process of disbanding the group show that it is possible to escape from the bandit group and return to the common people in the future. It was confirmed that it is connected to the Gundodam that appears in later Yadams in that it has character and meaning as a process of establishing a foundation, then returning to the common people and being reintegrated into rural society.
Lastly, the Gundodam that appeared in earnest in collections of folk tales after the 18th century and the Gundodam in 「Noh-Hyeokjeon」 created in 1626 were linked, making the Gundodam, which showed its appearance as a righteous enemy during Heo Gyun’s time and at the time of the creation of 「Noh-Hyeok-jeon,」, popular among the world. It was confirmed that there was a high possibility that it had spread throughout the world, and it could be seen that Heo Gyun's <Hong Gil-dong-jeon> also increased the possibility that Hong Gil-dong's thief actions were embodied as a thief. In addition, Heo Gyun's <Hong Gil-dong-jeon>, like the current version of <Hong Gil-dong-jeon>, also contains the story of Hong Gil-dong's runaway from home in rebellion against his family line and discriminatory order, Hong Gil-dong's thievery as a thief, Hong Gil-dong becoming the king of a country beyond the sea, and Hong Gil-dong's stealth activities. We can now give more weight to the opinion that the framework leading to return to the country was established. In the end, the appearance of 「Noh-Hyeok-jeon」 did not prove the unrelatedness of Heo Gyun's <Hong Gil-dong-jeon> and the present <Hong Gil-dong-jeon>, but rather increased the possibility of a deep connection.