메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이시와타리 아츠키 (선문대학교 한국학과) 이정현 (선문대학교)
저널정보
서강대학교 언어정보연구소 언어와 정보사회 언어와 정보 사회 제52권
발행연도
2024.7
수록면
151 - 183 (33page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study originates from the observation that Japanese learners struggle with Korean emotional adjectives related to sadness assumedly because the Japanese language has relatively fewer adjectives in this category compared to Korean. The research focuses on categorizing educational vocabulary for Japanese learners and analyzing the complex system of Korean emotional adjectives through a corpus. Existing literature was reviewed to establish concepts and categories based on the characteristics of Korean and Japanese adjectives. Emotional adjectives of the sadness family were selected based on the 2017 International Standardized Korean Curriculum. The results indicate that adjectives such as ‘불쌍하다 (pitiful)’ fall under subcategories like ‘동정 (sympathy),’ and adjectives like ‘서운하다 (regrettable)’ fall under ‘서운함 (sadness).’ Additionally, ‘슬프다 (sad)’ belongs to the ‘슬픔 (sadness)’ category, and ‘외롭다 (lonely)’ is part of the ‘외로움 (loneliness)’ category. This research, which analyzes the usage of these adjectives, will serve as a foundational study for designing Korean vocabulary education for Japanese learners and will contribute to translating the subtle semantic differences between Korean and Japanese emotional adjectives.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0