메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김정은 (Jeonbuk National University) 김현진 (Ajou University) 이선빈 (Seoul National University)
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.25
발행연도
2025.1
수록면
562 - 579 (18page)
DOI
10.15738/kjell.25..202504.562

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigates the validity of gap-filling inference questions in the Korean CSAT English section by tracking learners’ problem-solving processes. Verbal data were collected from 51 university students, using the think-aloud protocol, as they engaged in gap-filling inference questions. We analyzed how accuracy rates were related to problem-solving time, the frequency and duration of inferencing, and various learner-internal variables such as English proficiency and topic familiarity. The results indicate that topic familiarity was the only significant predictor of accuracy, whereas English proficiency, problem-solving time, the frequency of inferencing occurrences, and the duration of inferencing did not show significant effects on accuracy rates. Additionally, participants reported that vocabulary difficulty, sentence complexity, and challenges in distinguishing answer choices were key factors contributing to the perceived difficulty of gap-filling inference questions. These findings suggest a need to reassess the validity of gap-filling inference questions in the CSAT and raise questions about whether they effectively measure inferential reasoning skills.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 연구 배경
3. 연구 방법
4.결과 및 논의
5. 결론 및 교육적 함의
참고 문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0