메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 대한건축학회논문집 - 계획계 제19권 제12호
발행연도
2003.12
수록면
25 - 32 (8page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The study deals with color environment of some new primary school buildings to suggest alternative strategy for rationalization of color planning. We introduced two analytic methods. Firstly, we measured present color schemes in and outside the building, and checked if the colors satisfy theory of harmony suggested by Moon & Spencer, and PCCS. Secondly, we conducted enquete survey to find out preference on color samples and satisfaction on color environment of the new building.
In case of exterior colors, half of them were in disharmony in respect to main color. The respondents presented conflict attitude in color combination preference in the color sample and the real color environment. The study suggests appropriate strategy for color planning to promote color satisfaction; .enhancement of harmony condition, simple checking of harmony between primary color and secondary or accent color, cheking of bipolar attitude, care of color maintenance.

목차

Abstract

1. 서론

2. 초등학교시설에서의 색채계획 실무현황

3. 색채조화를 위한 이론과 조사설계

4. 사례조사 학교의 색채계측 및 색채선호 분석

5. 사례분석의 종합

6. 결론 : 색채계획의 합리화를 위한 제안

참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-540-013738603