메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국영유아보육학회 한국영유아보육학 한국영유아보육학 제35집
발행연도
2003.12
수록면
163 - 187 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
There has been a trend only to stress the expression activities in an early childhood art education. But, recently, there is an increasing emphasis on the appreciation of famous paintings for the early childhood art education. The appreciation of famous paintings can help increase young children's object awareness, value judgment and expressive ability etc. The theoretical basis for the appreciation activities on famous paintings can be derived from DBAE (Discipline-Based Art Education), Project Spectrum, and Vygotsky's theory. DBAE pursues systematic appreciation education by integrative understanding about an art. Project Spectrum based on Gardner's theory also implies the importance of the appreciation activities through artistic observation for the paintings. In addition, Vygotsky's theory also suggests that the artistic experience which teachers offer is very important for enhancing children's appreciation ability
In this study, we attempted an integrated approach by using famous paintings in early childhood curriculum. We presented the teaching method for enhancing the appreciation abilities in early childhood arts education by the integrated curriculum. For this, we suggested the six stages: observation, analysis(or interpretation), integrated activity, expressive activity, and evaluation. For the desirable appreciation education, teachers should respect young children's opinion and interact with young children by asking them many questions.

목차

I. 서 론

Ⅱ. 명화 감상활동의 이론적 기초

Ⅲ. 명화감상을 활용한 교수·학습 방법

Ⅳ. 명화를 활용한 통합적 접근

Ⅴ. 결 론

참 고 문 헌

Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-375-013802965