본 연구는 유아 미술감상교육 관련 연구의 동향을 파악하고자 연도 및 학술지 경향, 연구대상, 연구유형, 연구내용 등을 분석기준에 따라 분석하였다. 분석대상은 2001년부터 2018년까지 한국연구재단 등재(후보)지 에 게재된 논문으로 분석기준에 근거하여 80편을 선정하였다. 분석대상 논문의 연도별 동향을 보면, 초기에는 1~2편 정도의 연구가 이어졌으나 2009년, 2010년에 증가 폭이 커지면서 최근까지 꾸준히 증가하는 추세였 다. 학술지 분야는 유아교육학 및 아동학 관련 학술지에 집중되어 나타났다. 연구대상은 만 5세 유아, 유아 혼 합연령, 만 4세 등의 순으로 많이 나타났고, 표집크기는 30~59명 이하가 가장 많은 것으로 나타났다. 연구유 형은 양적연구, 질적연구, 혼합연구, 문헌연구 순이었고, 양적연구 중 실험연구가 57편으로 상당수를 차지하였 다. 연구주제는 미술교수방법, 통합교육방법과 관련된 주제가 많이 연구되었고, 다음으로 교사교육, 미술프로 그램, 유아발달 순이며, 세부연구내용으로 미술감상 관련 교수학습방법 연구가 다양하게 진행되었다. 미술감상 교육 연구의 효과를 분석한 결과 탐색, 표현, 감상 등의 미술교육 관련 변인과 인지, 사회성, 정서, 언어, 신체 등 유아발달 관련 변인들의 효과가 검증되었다. 감상작품의 수는 11~15작품, 6~10작품, 16~20작품 등의 순 으로 제시되었으며, 감상대상으로 서양화, 한국화가 대부분을 차지하였고, 그 외 조소, 현대미술, 자연 및 주변 환경, 유아작품 등의 순이었다. 유아 미술감상교육 관련 연구 동향을 분석함으로써 향후 유아 미술감상교육 연 구의 방향을 설정하고 유아 미술감상교육 연구를 위한 기초자료로 활용될 것으로 기대한다.
This study analyzed the trends of research related to art appreciation education early childhood according to year and journal trends, subjects, types of research, and research contents. The subjects of analysis were searched in RISS and KISS from 2001 to 2018, which were listed in KCI, and 80 papers were selected according to the analysis criteria. The results of this study are as follows. In the yearly trend, there were only one or two studies initially, but the number of studies was increased at a fast rate in 2009 and 2010. And it has been steadily increased until recently. The journal fields were focused on the journals related to early childhood education and children's studies. The study subjects were 5 years old, mixed age children, and 4 years old in order. The sampling size was mostly in the range between 30 and 59. The research types were quantitative, qualitative, mixed, and literature research in order. Among quantitative studies, experimental studies comprising 57 papers make up the considerable portion of the research. The research topics were related to art teaching method and integrated education method, followed by teacher education, art programs and early childhood development in order. As a detailed study, various studies on teaching and learning methods related to art appreciation were conducted. As a result of analyzing the effect of the art appreciation education research, the effects of the variables related to art education such as exploration, expression, and appreciation, and the variables related to child development such as cognition, sociality, emotion, language, and body were verified. The number of appreciation for works was presented in the order of 11~15 works, 6~10 works, and 16~20 works. The subjects of appreciation were mostly Western and Korean paintings, followed by sculpture, modern art, nature and surrounding environment, and young children`s drawing in order. In this study, by analyzing the research trends related to art appreciation education in early childhood, it is expected that the direction of future research on art appreciation education in early childhood will be established and it will be used as basic data for research on art appreciation education in early childhood.