메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국사회과교육연구학회 사회과교육 사회과교육 제42권 4호
발행연도
2003.12
수록면
93 - 121 (29page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The revival of narrative is one of main trends in recent historiography. With a loss of faith in 'scientific history', 'history as a narrative' revived. But 'new' narratives are not simply mythic stories about heroes and their victories with good or evil plot line. They are founded on narrative theory which endorses relativism of knowledge, historical text as discourse, and deconstructive reading and writing. Narrative as a historical writing mode is an alternative to expository text. Historical text with narrative mode becomes rather an object of understanding, interpretation, judgment, and providing meanings, not an object of concepts, generalization, theory, and explanation. This coincides with a transfer of center in history discipline from 'structure' to 'human.'

목차

≪내용 요약≫

Ⅰ.머리말

Ⅱ.내러티브의 개념과 특성

Ⅲ.내러티브의 활용

Ⅳ.내러티브 역사서술의 사례

Ⅴ.맺음말

[참고문헌]

[Abstract]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-374-013980969