메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국환경교육학회 환경교육 환경교육 제16권 2호
발행연도
2003.12
수록면
29 - 38 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The main purpose of this study is to search a new perspective of environmental education through investigating of alternative education.
Environmental education is introduced by needs of society for an effective way of solving environmental problems. But it also has a meaningfulness which is internal need of education for proposing and fostering ecological human corresponds with crisis of modernism. In spite of excessive rhetoric, vision of formal environmental education is very negative. Formal environmental
education is restricted to optional course. So, its potential isn't fulfil.
Education is both part of the problem and the solution. Education is proclaimed at high level as the key to a more sustainable society and yet it daily plays a part in reproducing an
unsustainable society. If environmental education is to fulfil its potential as an agent of environmental problem solution, it becomes both part of the ideal and the practice of education.
In this point, alternative education is a model of what environmental education ought to be.
Environmental education and alternative education have a common ground in end of education and critical position to the modern education system.

목차

Abstract

Ⅰ.서론

Ⅱ.교육 사회학의 맥락에서 살펴본 환경교육

Ⅲ.대안교육의 현재와 전망

Ⅳ.환경교육과 대안교육의 만남의 교육적 합의

참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-370-014289927