메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제37권
발행연도
2005.6
수록면
1 - 66 (66page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This Article starts with difficulty ane limitation I felt while taking charge of language education for the communicative skills such as reading and writing skills. I set the media literacy as the aim of media education in the subject, Korean ane introduces some cases of media education in the various- running actual spots.
Actually, media-education becomes necessary in a variety of reasons. First, the relationship between a teacher ane students is changed. We don't think a teacher as a controller ane students as consumers any longer. The change of language in a real life is also the important reason, caused by development of computer ane media technology like Internet. Finally, teachers realize how essential media-education is and renew their understanding of the subject, Korean.
On the basis of these changes, I suggest cooperative learning, multiliteracies, and restructuring of the text for the content of media-education. And for the ways of media-education?
I propose the readiness of students as well as a teacher, joints efforts among teachers such as a team-teaching and interaction with the community. We can put children's picture book, animations, Internet, interviews, poet-songs to practical use in a lesson.
Last, I present one unit in the work-book, "Media-Literacy in Koran Language", developed by Media Research Department in The Korean Language Teachers Union.

목차

Ⅰ. 미디어 교육을 보는 여러 모습들

Ⅱ. 국어 교과 안 미디어 교육의 내용

Ⅲ. 미디어 교육의 방법

Ⅳ. 개별 미디어 장르를 통한 미디어 교육 - 사례 살펴보기

Ⅴ. 국어시간에 매체읽기 - <제작과 유통단원> 시안 맛보기

참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-710-015220386