메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 역사교육 제73집
발행연도
2000.4
수록면
37 - 70 (34page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This thesis challenged the conventional and facts-carrying history textbook writing. A new way for history textbook writing, the writing with historian's thinking process, was proposed. In order to assert the need and the merits of the writing with historian's thinking process, this study laid its focus on answering the following questions.
Is it possible to enhance students' historical thinking and historical inquiry with facts-only textbook? Is there any other writing model that suits historical inquiry class? If there is any new writing model, how far can it serve and what limitations would it have?
Four categories, which are specific to the writing with historian's thinking process, were drawn from three historians' writings: ? question/answer/question form, ? showing the process of reading sources, ? historical imagination used in understanding people from the past, and ? author and reader visible text.
Reviewing recent developments in textbook revisions, the strong points of the proposed model writing for educational purposes have been examined. The need for further study and limitations it entails were also noted.

목차

1. 序言
2. 역사학의 構成的 特性과 歷史 敍述
3. 歷史家의 思考 過程이 드러나는 敍述의 特徵과 사례 분석
4. 思考 過程이 드러나는 敍述의 교재 활용 가능성
5. 結語
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-374-015482944