메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 대한건축학회논문집 - 계획계 제22권 제5호
발행연도
2006.5
수록면
97 - 106 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This research is focused on the improvement of the indoor environment of unit classroom in elementary school applying passive design method such as light shelf and specifically shaped ceiling reflector, specific window type. After analyzing the indoor environment performance of the standard elementary school classroom in 1980s and modernized one in 1990s, couple of passive design elements are proposed to improve the current situation using computer simulation tools such as Lightscape, Airpak and Energy-10. The difference of annual energy consumption between standard elementary school and the modernized one is negligible. But the proposed design using passive design is proved to save about 11-14% and adopting the alternative energy source(geothermal energy) is proved to save about 40% .This research has a value of developing a model for sustainable classroom unit by verifying the effectiveness of passive design elements simulating whole design process for sustainable design.

목차

Abstract
1. 서론
2. 초등학교 단위교실의 환경성능 현황
3. 단위교실 디자인의 개선 및 검증
4. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-540-015485494