메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 역사교육 제95집
발행연도
2005.9
수록면
1 - 28 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
There exists wide spectrum on the conception of nation and nationalism. Changing nation-state's role in the world forced historians and history educators to reconsider nation and nationalism. And there are many arguments in the research and teach korean history.
Nation and nationalism are main themes in research and teach korean history. Recently this tendencies are criticized by some post-modern style historians, because of it's nation-centrism. They are arguing that nationalistic history and history teaching make readers and students blind about realities. They argue that nationalism or nation-centrism is the general tendency of the world.
But many historian maintenance the thought that nation and nationalism is important in researching and teaching history. In korean history, proto-nation(民族體) is formed long time ago, go back to Sirna Dynasty. After the end of 19th century, koreans wish to build nation-state. But, imperialism Japan invaded and colonized Korea. Koreans struggle for independent.
So many historians and history educators think that nationalism in history teaching is important as usual. Today, in rapidly changing world situation, students must have more wide perspective from history learning. Students should have not only world-wide perspective but also patriotism. History teachers must provide this to students in Korea.

목차

1. 서언
2. 민족의 실체와 민족주의 이념
3. 한국 민족의 형성과 민족주의의 등장
4. 민족사 체계와 ‘국사’ 해체 담론
5. 역사교육에서 민족주의 문제
6. 결어
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-374-015494517