본 연구는 스키리조트 소비자 특성에 따른 스키리조트 서비스품질 선택속성 차이를 규명하고 서비스품질 선택속성이 향후 스키리조트 소비자의 행동의도에 미치는 영향을 규명하기위하여 6개 스키리조트를 표집 하여 스키내장객 900명을 대상으로 설문을 실시한 결과 첫째, 스키리조트 서비스품질을 구성하고 있는 속성은 주 시설, 부대시설, 접근성, 프로모션, 비용, 인적서비스요인 등으로 나타났으며, 둘째, 스키리조트 서비스품질 선택속성시 주 시설요인이 가장 중요한 선택 속성요인으로 나타났으며, 다음으로는 접근성, 부대시설, 프로모션, 인적서비스, 그리고 비용요인 등의 순으로 나타났다. 세 번째, 스키리조트 소비자 특성, 즉 성별, 연령별, 스키수준, 참여빈도, 체류기간에 따른 스키리조트 서비스품질 선택속성 간에는 유의한 차이가 나타났으며 마지막으로 스키리조트 서비스품질 속성 중 주 시설, 부대시설, 프로모션요인 등은 스키리조트 소비자의 향후 재구매의도 및 타인추천의도에 영향을 미치는 것으로 나타났으나 비용, 접근성, 인적서비스요인 등은 스키리조트 소비자의 향후 재구매의도 및 타인추천의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이상을 종합해보면 스키리조트의 주 시설, 부대시설, 프로모션 요인은 향후 소비자의 재구매의도 및 타인추천의도에 영향을 미치는 것으로 나타나 주 시설 및 부대시설에 대한 만족도를 높이고 향후 스키리조트 이용자의 재구매의도 및 타인추천의도를 높이기 위해서는 다양한 슬로프 및 리프트시설 보완과 확충 그리고 숙박 및 위락시설에 대한 보완과 확충이 경영자측면이 아닌 소비자 측면에서 강구되어져야 할 것으로 사료되어진다. 또한 스키리조트 소비자 특성에 따른 서비스품질 선택속성간에는 차이가 나타났는데, 이는 향후 스키리조트의 저변확대와 경영이윤의 극대화를 꾀하기 위해서는 스키리조트 소비자 특성에 따른 다양한 프로그램 및 최적의 인적서비스 제공, 다양한 촉진활동 및 요금체계 등의 새로운 마케팅전략 방안이 모색되어져야 할 것으로 사료되어진다.
The purpose of this study was to examine the relationship between selection attributes of the ski resort's service quality by customer's types and customer's behavior intention. To accomplish the purpose of this study, 900 visitors from six randomly selected ski resorts were surveyed by means of the revised questionnaires. The content validity and reliability of the questionnaires were determined by conducting a pilot study. The reliability coefficient for the questionnaire was found to be α=.743-.895. The questionnaire utilized a five-point Likert-type scale was employed for ascertaining the degree of importance that each respondent attached to each item. The used statistical methods for the data analysis were frequency analysis, factor analysis, t-test, One-way ANOVA, and multiple regression analysis by employing the SPSS 10.0 V. For all analyses an alpha level of .05 were used for the research questions. The major findings obtained from this study were as followings; First, as a result of factor analysis on the ski resort's service quality of visitors, six factors of main facility, accessary facility, accessability, promotions, costs and personal service factors were derived. Second, main facility and accessibility factors were perceived to be the most important factor in selecting a certain ski resort by ski resort visitors, followed by accessary facility factor. Third, there were significant differences in the selection attribute factors of ski resort's service quality in terms of gender, age difference, ski skill levels, staying duration, and visiting frequency. Finally, the result of this study also indicated that the main facility, accessary facility and promotion factors significantly influenced the customer's repurchase intention and recommendation intention.