본 연구에서는 사회적기업의 성과를 측정할 수 있는 기준으로 민간부문에서 성과측정을 위해 개발되어 유용하게 작용하고 있는 균형성과표(BSC) 모형을 적용하여 사회적기업의 성과기준에 대한 프레임웍을 개발하고자 하였다. 기존의 연구를 바탕으로 본 연구에서 제시한 사회적기업의 BSC 모형에서는 사회적기업에서 달성하고자 하는 바람직한 결과를 나타내고 있는 사회적 목표가 BSC의 세부적인 관점의 복합관계로서 달성하고자 하는 최종적인 결과로 제시되고, 세부적인 관점별 위치로서 사회적기업의 재정적 지속가능성을 나타내는 재무적 관점을 최상위 관점으로, 그 다음으로 사회적기업의 고객이라 할 수 있는 이해관계자와의 관련성을 나타내는 고객(이해관계자) 관점을 차상위 관점으로, 그리고 사회적기업의 사업관행과 시스템을 나타내는 내부프로세스 관점과 사회적기업의 변화ㆍ발전하는 능력을 나타내는 학습과 성장 관점을 최하위 관점으로 위치하여 제시하였다. 또한 BSC 관점별 측정지표로 먼저, 사회적 목표로는 취약계층의 일자리창출과 사회서비스의 제공을 제시하고, 재무적 관점으로 재정조달의 안정성, 예산지출관리의 효율성, 이해관계자에 대한 재정지원정도, 거래수입을, 고객(이해관계자) 관점으로 정부(지자체), 소비자, 이용자, 내부 종업원, 지역사회, 공급자(협력업체), 사회공헌활동기업, 외부기관과의 파트너십을, 내부 프로세스 관점으로 조직문화, 조직관리/조직구조, 내ㆍ외부 의사소통, 주력제품이나 서비스의 품질, 정보공유를, 학습 및 성장 관점으로 종업원의 교육훈련, 경영참여도, 리더십, 학습문화를 측정지표로 제시하였다.
The purpose of this study is to develop Balances Scorecard (BSC) model of social enterprise. Performance measurement tools of BSC have been brought over from the business world, designed and created from the perspectives of profit-based businesses. Included in the management tools in business management concepts, is the Balanced Scorecard (BSC). The BSC is a strategic performance measurement and management tool designed for the private sector acting as a communication/information and learning system, to measure 'where we are now' and 'where to aim for next'. It prescribes a plan for translating 'vision' and 'strategy' into concrete action across four perspectives (measures) at different stages, depending on the business. These perspectives are 'financial', 'customer', 'internal processes' and 'learning and growth, each of which is connected by cause-and-effect relationships that reflect the finn's strategy. The literature search had identified the BSC of social enterprise. BSC of social enterprise are composed of social aims, financial perspective, customer (stakeholder), internal activities, learning and growth. Social aims of social enterprise is to accomplish desired outcomes which are to employ weakness people and to provide social services. The measurement factors of financial perspective are financial sustainability, efficiency of budget management, financial supply of stakeholder, trading revenue. The measurement factors of customer(stakeholder) perspective are government(local government), consumer, social service user, employee. community, supplier, company for social responsibility, partnership with external group. The measurement factors of internal process perspective are organizational culture, organizational structure and management style, internal, external communication, quality of product and service, information sharing. The measurement factors of learning and growth perspective are training and development management participation, knowledge sharing, leadership of CEO and manager, learning culture.