메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
양명희 (동덕여자대학교)
저널정보
우리말글학회 우리말글 우리말글 제46집
발행연도
2009.8
수록면
67 - 92 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aims to analyze text sorts of reading texts in Korean textbooks, so set up new criteria of text sorts in the Korean language curriculum and Korean reading assessment(of TOPIC). I chose three kinds of textbooks; 〈Korean Reading〉 series just for reading skills, 〈Korean reading and writing for foreign university students 1, 2〉 which are for intermediate learners, 〈Korean〉 for general purpose. Practical text sorts, for example birthday cards, invitations, advertisements, etc., appeared in beginner textbooks. 〈Korean Reading〉 series have more kinds of literary texts and the rates of literary texts are the highest, since most texts in 〈Korean Reading〉 series are chosen by their aesthetics. The most common text sort in these three textbooks is expository writing. That is reason because Most textbooks aim to inform Korean learners the knowledge about Korea and Korean culture. Text sorts for academic purposes only appeared in advanced textbooks.

목차

Abstract
1. 서론
2. 한국어 텍스트 종류의 명칭과 분류
3. 한국어 교재의 읽기 텍스트 종류
4. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-710-018652091