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권성진 (자동차부품연구원) 배철용 (자동차부품연구원) 김찬중 (자동차부품연구원) 이봉현 (자동차부품연구원) 구태윤 (넥센타이어) 성기득 (넥센타이어)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 춘계학술대회 2010 KSAE 부문 종합학술대회
발행연도
2010.5
수록면
1,618 - 1,623 (6page)

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Rollover is defined as a vehicle rotation of 90 degree or more around its longitudinal axis. Understanding the effects of vehicle and tire properties on the rollover propensity is an essential research. In this paper, the sensitivity analysis of vehicle and tire design variables has been investigated by vehicle rollover analysis, which contains multi-body vehicle dynamic models and nonlinear tire models. For the purpose, the several orthogonal arrays based on the DOE (Design of Experiments) analysis has been constructed, and main effects and percent effects of each vehicle and tire design variable has been discussed on diverse rollover characteristics.

목차

Abstract
1. 서론
2. 다물체 차량동역학 롤오버 해석 모델
3. 차량 설계변수 민감도 분석
4. 차량/타이어 설계변수 민감도 분석
5. 결론
References

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