본 연구는 음식관광지 선택속성을 도출하고, Kano모델을 이용해 도출된 음식관광지 속성선택을 재분류하여 한국 및 중국 대학(원)생의 속성 인지에 대한 차이점 파악을 목적으로 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 서울 소재 대학교의 한/중 대학(원)생을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 322부의 자료를 실증분석에 이용 하였다. 수집된 자료의 분석을 위해 Kano모델과 Timko의 고객만족계수 산출방법, 교차분석, 빈도분석을 실시하였으며, 엑셀 프로그램과 SPSS 프로그램을 사용하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 일반관광지 선택속성과 음식 관련 선행연구를 기반으로 음식관광지 선택속성 총 21개 항목을 도출하고, 신뢰성 및 타당성분석을 통해 3개 항목을 삭제하고 18개 항목 3개 요인(음식관광자원, 관광편의 시설, 서비스)으로 속성을 분류하였다. 둘째, 도출된 음식관광지 선택속성 항목을 토대로 Kano 모델과 Timko의 고객만족계수 산출을 통해 한/중 대학(원)생 각각의 선택속성을 재분류 하였다. 셋째, 한/중 대학(원)생의 음식관광지 선택속성에 대한 인식 차이를 비교 분석하였으며, 그 결과 양국 대학(원) 생의 특수목적관광으로서의 음식관광지 선택속성 7개 항목에 대한 인식에 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 결과적으로 음식관광지 선택에 좀 더 매력적이거나 만족감을 증가 또는 불만을 감소시킬 수 있는 속성이 무엇 인지를 확인하고, 한중 대학(원)생들의 음식관광지 선택속성에 대한 인식차이를 제시함으로써 향후 한국과 중국의 잠재학생관광시장을 대상으로 한 음식관광 개발 및 음식관광 상품개발에 의미 있는 학문적·실무적 시사점을 제시하였다는데 의의가 있다.
The purposes of this research was to derive culinary tourism destination selected attributes from literature review and to reclassify culinary tourism destination selected attributes using the Kano model. To achieve those purposes, we selected Korean and Chinese university students in Seoul as study participants. 322 questionnaires were used in the analysis. In order to derive the results of a study, factor analysis, the Kano model, Timko`s customer satisfaction index method, cross tabulation and frequency were used for the data analysis. The results of this research were as follows. First, the results of the factor analysis showed three dimensions from 18 items of culinary tourism destination selected attributes: culinary tourism resource, tourism convenience facilities and service. Second, the derived culinary tourism destination selected attribute was reclassified to the Kano model and Timko`s better and worse quotients. It was found that a total of 18 attributes could be classified into Attractive quality attributes(Korean 12; Chinese 13), Must-be quality attributes(Korean 3; Chinese 2), and Indifferent quality attributes(Korean 3; Chinese 3), while One-dimentional quality, Reverse quality and Questionable quality attributes were not found. Finally, there were significant differences with respect to 7 attributes in the comprehension evaluation of culinary tourism destination selected attributes between Korean and Chines students. As a result, this research suggested significant academic and practical implications for developing culinary tourism and culinary tour program.