기업의 사회적 역할에 대한 사회 구성원의 기대가 커져가면서 기업은 자연스럽게 사회적 책임활동을 경영의 중요한 고려사항으로 받아들이고 있다. 기업의 사회적 책임(CSR)에 관한 경영학 문헌은 대다수가 기업성과의 관련성을 입증하는데 집중해 왔다. 그러나 기업의 사회적 책임 못지않게 무책임한 사건 사고가 빈번하게 발생하면서 바람직한 일과 바람직하지 못한 일이 동일한 기업에게서 동시에 일어나는 현상이 자주 목격된다. 기업의 사회적 무책임(CSiR)에 대한 관심이 증가되는 배경이다. 이 연구는 사회적 무책임 개념을 연구모형에 도입하여 사회적 책임, 무책임, 기업성과 사이의 관계에 대한 실증분석을 시도하였다. 세부적인 연구목적은 CSR이 기업 가치를 높이는가, CSR이 사회적 무책임을 줄이는지 분석하는 것이다. 연구는 이 세 가지 변수사이에 유의한 관계가 존재한다는 가설을 제시하였고 이를 토대로 CSR의 측정도구인 KEJI의 예측 타당성을 논증하였다. 실증분석을 위하여 KEJI 지수를 CSR의 대리변수로, 자체 수집한 기업의 부정적 사건 사고 건수를 무책임 대리변수로, Tobin"s Q를 기업 가치의 대리변수로 활용하였다. 한국거래소 상장기업의 종단적 패널자료를 이용한 실증분석을 통해 두 가지 결론을 도출하였다. 첫째, CSR 성과는 기업 가치에 유의한 정(+)의 영향을 주며 KEJI는 재무적 측면의 예측 타당성이 유의한 도구이다. 둘째, CSR성과와 기업의 무책임은 유의한 영향관계를 발견할 수 없었고 결과적으로 KEJI의 사회적 성과 측면의 예측 타당성은 유의하지 않다. 이 연구는 CSR이 기업 가치에 미치는 긍정적 영향을 재확인해 주는 동시에 CSR 성과와 사회적 무책임이 공존하는 현상을 실증함으로써 사회적 무책임과 CSR 측정도구의 타당성을 고려한 새로운 도전과 연구주제를 제공하고 있다.
Firms have adopted corporate social responsibility(CSR) as one of important managerial and strategic considerations with the increasing pressure and expectation of society in which they operate. A number of scholarly work on CSR has been conducted mainly by identifying its elements and validating the effects of CSR on firm performance. However, several important aspects have received relatively little attention. First, to date, little academic research has explored an aspect of corporate irresponsibility, particularly in Korea. The last decade have witnessed that firms can be simultaneously responsible and irresponsible. Second, most previous studies examining the relationship between CSR and firm value have provided mixed results. Moreover, CSR effects vary depending on the explored each specific element of CSR. Third, most previous studies conducted in Korea have utilized the KEJI index as a proxy of CSR performance. However, little attention have addressed the validity of KEJI as a proxy of CSR performance. Given this gap, this paper explores two questions. Does CSR performance lead to higher firm value? And, does CSR performance reduce corporate social irresponsibility(CSiR)? First, this study suggested a comprehensive framework to better understand CSR by simultaneously considering CSiR and firm value. Second, this study provoked discussion on the validity of CSR measurement. Third, this paper provided empirical evidence of the effects of CSR on CSiR and firm value. Consistent with the purpose of this study, the study utilized three proxy measures for CSR, CSiR, and firm value. First, a six-year panel of the KEJI index from year 2005 through year 2011 (except 2008) was used for CSR performance. Second, the study collected data regarding corporate irresponsibility activities by searching daily newspaper articles and Fair Trade Commission"s database of resolution for prosecution with 48 keywords representing corporate scandals from 2005 through 2012. Third, this study used Tobin"s Q for measuring firm value. Hierarchical regression analyses with time-lag models were used to test the effects of CSR on CSiR and firm value, respectively. Overall, the research results provide mixed results regarding the effects of CSR. First, CSR, measured by the KEJI index, has positive and significant impact on firm value. The effects of CSR differ depending on specific dimensions of CSR. However, overall CSR performance is found to contribute to higher firm value. This result well illustrates that the CSR effect is consistent with the previous studies so that the financial aspect of predictive validity of the CSR measure, the KEJI index, is significant. Second, the result confirms that there is no signifiant positive or negative relationship between CSR and CSiR. This result indicates that the commonly used measure for CSR performance in Korea might have shortcomings in terms of validity to predict the possibilities of corporate irresponsible incidents in near future. Collectively, the results of this study reveals that the effect of CSR performance and predictive validity of the KEJI index on firm value are significant whereas they are not significant on corporate irresponsibility. Through a comprehensive model and empirical evidence, this study provides a better understanding of CSR and its measurement. This study provokes an open discussion about CSR by suggesting a controversial result to the conventional expectation on the effects of CSR.