메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이병수 (University of Kyunghee)
저널정보
한국동서비교문학학회 동서비교문학저널 동서비교문학저널 제32호
발행연도
2015.4
수록면
181 - 205 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The thesis is a comparative analysis about the works of Paul Eluard of France, Man Ray of the United States and Lee Sang of Korea. They were artists and poets who played a leading role through French, American and Korean surrealist poetry and literature. We focused on literary works including Eluard and Ray’s illustrative poem “Les mains libres” and Lee Sang’s “Ogamdo.” The research mainly compares the visual expression techniques shown through the writings and illustrations from the artists’ literary works. Eluard and Ray’s works demonstrate the poetic language and the dissolution of the illustration from the poetry and visual illustrations, and Lee Sang’s works confirmed the visual effects shown by the signs and anti-poetic words. From their works, the special visual effects can be seen, such as mathematic words by the written letters, illustrations and numbers, and geometric expressions through shapes and signs. The artworks can be seen as the automatic writings that the surrealist poets and artists sought to pursue or the expression from the inner side, which originated from “An image is the creation of a pure mind.” Moreover, the experimental visual expressions shown by Eluard, Ray, and Lee Sang surpass the existing social morality and classic rationalism, and can be told as the creative and avant-garde technique that goes beyond the traditional literature and art.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 언어와 그림의 용해
Ⅲ. 기호와 비시어
Ⅳ. 결론
Works Cited
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-800-001630827