연구배경 : 오늘날 디자인에 일관성과 차별성을 부여하여 브랜드 경쟁력을 강화시키는 디자인 아이덴티티의 역할이 중요해 지고 있다. 이러한 디자인 아이덴티티를 효과적으로 구축하고 관리하기 위해서는 디자인의 시대적 흐름과 제품의 특수성에 대한 고려가 필요하다. 따라서 본 연구는 브랜드 경쟁력 강화를 위한 전략적 도구로서의 디자인 아이덴티티 구성요소와 체계를 재정립하고, 이를 기반으로 제품의 특수성에 따른 디자인 아이덴티티 전략을 유형화하는 방법론을 제시하는데 궁극적인 목적이 있다. 연구방법 : 본 연구는 문헌연구와 사례연구, 분석 및 제안으로 진행하였다. 문헌 연구를 통해 디자인 아이덴티티의 개념과 역할을 고찰하고 디자인 아이덴티티의 구성요소를 재정의 하였다. 또한 타 제품군보다 비교적 디자인 아이덴티티가 뚜렷하게 나타나는 제조업(자동차, 전자제품, 패션 제품)에서 기업의 역사가 길고 브랜드 가치가 높은 선도 기업 제품 브랜드를 선정하여 디자인 아이덴티티의 구조를 분석하였다. 이에 근거해 제품의 특수성에 따른 디자인 아이덴티티의 유형과 전략을 제시 하였다. 연구결과 : 사례연구를 통해 결론적으로 디자인 아이덴티티의 기본구조를 개념화하고 제품 특수성에 따른 디자인 아이덴티티 유형과 전략을 도출하였다. 디자인 철학(Design Philosophy),디자인 핵심 가치(Design Core Values),디자인 원칙 (Design Principle), 핵심 디자인 요소(Core Design Element)의 디자인 아이덴티티 구조에 기반 하여 디자인 아이덴티티 동질화 수준을 네 가지로 유형화 하였으며 디자인의 내면적 동질화 전략과 디자인의 표면적 동질화 전략의 두 가지 방향을 제시하였다. 또한 디자인 아이덴티티의 방향성 구축을 위해 기업 활동, 제품군 범주, 브랜드 전략, 사용 교체 주기, 기술 교체 주기 및 민감도와 같은 제품 특수성의 고려 사항을 제시하였다. 결론 : 디자인 아이덴티티는 기업 활동, 제품군 범주, 브랜드 전략, 사용 교체 주기, 기술 교체 주기 및 민감도에 따른 제품의 특수성에 따라 디자인 동질화의 적용수준을 결정 할 수 있다. 또한 디자인 아이덴티티 구조(디자인 철학 단계, 핵심 디자인 가치 단계, 디자인 원칙 단계, 핵심 디자인 요소 단계)에 기반을 두어 디자인 아이덴티티를 네 가지로 유형화 할 수 있으며 이에 따른 디자인 아이덴티티의 내면적 동질화 전략과 표면적 동질화 전략의 두 가지 방향성을 구축할 수 있다. 디자이너는 이러한 제품의 특수성을 고려한 디자인 아이덴티티 유형과 방향성을 구축함으로써 소비자에게 디자인의 일관성과 차별화 측면에서 효과적으로 디자인 이미지를 각인 시킬 수 있을 것이다.
Background : Recent years have witnessed the role of design identity becoming increasingly important as a strategic tool to strengthen brand equity by obtaining product consistency and originality. To build and manage design identity effectively, designers need to take into careful consideration expanded definitions and roles of design identity and relevant approaches related to product specificity. In this regard, the objective of this study is to shed new light on the elements and platform of the design identity, analyze different approaches to design identity and suggest a guideline of design identity strategy based on product specificity. Methods : The research methods chosen for this study involve literature review and case studies. First, through the literature review, the elements and roles of design identity are redefined. Second, for the case studies, the focus of the industry is limited to manufacturing and the leading companies with strong brand equity. The leading products chosen for case studies include motor vehicles, electronics and fashion products. By means of case studies, different approaches to design identity were analyzed based on design identity platform and product specificity. Last, based on the results of the above research, four classifications and two strategic directions of design identity approaches were identified based on product specificity. Result : Through the case studies, the findings and results cover four signifying steps of the design identity platform; Design Philosophy, Design Core Values, Design Principle, and Core Design Element. And, based on the design identity platform, four different types of the design identity approaches were identified. Finally, two distinct strategic approaches of design identity were conceptualized reflecting product specificity; internal homogeneity strategy and external homogeneity strategy. Conclusions : Design identity approaches need to reflect product specificity such as corporate activity, product scope, the level of brand diversification, product life cycle and sensitivity to technology trends. With the flexibility of deciding the relevant approaches to design identity based on product specificity, a company can effectively communicate its design identity to consumers and designers will be able to balance design novelty and consistency without sacrificing creativity.