본 연구의 목적은 온라인과 오프라인 매장의 경쟁이 허물어지고 있는 상황에서 1인 가구를 수용할 수 있는 오프라인 매장(패스트푸드 레스토랑) 선택요인의 측정지표를 개발하는 데 있다. 패스트푸드 레스토랑을 이용하는 1인 가구와 다인 가구 소비자를 대상으로 진행되었다. 먼저 선행연구와 전문가 인터뷰를 이용해 1인 가구의 특징과 패스트푸드 레스토랑 선택요인의 특징을 반영한 측정지표를 개발하였다. 둘째, 도출된 측정 자료를 전문가 인터뷰를 통해서 1차 정제하고, 1인 가구와 다인 가구 각각 50명을 대상으로 실시한 중요도 평가를 통해 측정지표를 도출하였다. 셋째, 중요도 평가로 도출된 측정항목에 대해서 1인 가구와 다인 가구 각각 100명을 대상으로 설문조사 후 탐색적 분석과 확인적 요인분석을 통해 패스트푸드 레스토랑에 대한 차원과 측정지표를 도출하였다. 넷째, 도출된 차원과 측정지표에 대해서 1인 가구 230명과 다인 가구 230명을 대상으로 지속 가능한 매력과 상황적 매력과의 인과관계 분석을 실시해 측정지표에 대해 검증하였다. 그 결과, 패스트푸드 레스토랑 선택요인으로 10개 차원(제품의 고유성, 제품의 건강성, 제품의 적절성, 매장의 공간성, 매장의 외향성, 프로세스, 도보 이용자의 접근성, 자가용 이용자의 접근성, 프로모션, 청결성)에 대한 지표를 개발하였다. 도출된 측정지표는 패스트푸드 레스토랑의 전략적 방향성을 제시하는 데 사용하였다. 또한 본 연구에서는 스마트폰 보급률이 높아짐에 따라서 온라인과 오프라인의 전통적인 경계가 허물어지는 현실을 반영하지 못하였기 때문에 추후 연구에서는 이를 반영해야 한다. 사물인터넷 시장이 급속도로 성장하고 수년 내에 스마트폰 사용자가 전 세계 인구의 절반 이상으로 커질 것으로 예상되는바 추후 연구에서 온라인상의 어플리케이션 서비스 부분과 OTO(Online to Offline)의 연구로 발전시키는 것이 필요하다.
The purpose of this study is to develop a measure of selection factors in offline stores (fast food restaurant) that can accommodate one-person households in a situation where competition in the online and offline stores are being torn down. In order to deduce the selective attributes for fast food restaurants that can continuously accommodate single-person households. First, we developed a metrics pool which measures the features of single-person households and the features of the selection factors of fast food restaurants through previous studies and expert interviews. Second, we derived metrics through a critical assessment that targeted 50 people each from one-person households and many persons households that went through expert interviews and primary refining. Third, with the measurements derived through critical assessment, we conducted a survey targeting 100 people each from one-person households and many persons households, and after that dimensions and metrics for fast-food restaurants were derived through exploratory analysis and confirmatory factor analysis. Fourth, the dimensions and metrics went through verification measures, targeting 230 people from one-person households, and 230 people from many persons households, looking at the causation of sustainable attractiveness and situational attractiveness. After developing the measurement index of fast-food restaurants" selective attributes, the study developed 10 dimensions of selective attributes (the product"s uniqueness, the product"s healthiness, the product"s suitability, the store"s extensity, the store"s extroversion, the process, accessibility for pedestrians, accessibility for automobile users, promotion, and sanitation). Additionally, the study investigated the causal relationship between the fast-food restaurants" selective attributes and its attractiveness (sustainable and situational). Sustainable attractiveness was found to be affected by the product"s uniqueness, the product"s suitability, the process, accessibility for pedestrians, and sanitation, whereas situational attractiveness was found to be more affected by the product"s healthiness, the product"s suitability, the store"s extensity, the store"s extroversion, promotion, and accessibility for automobile users. Nowadays, the border between offline and online transaction is being destroyed, due to an increase of smart phone distribution. It is estimated that IOT market and smart phone users are going to increase in size. Therefore, in the near future, the study is likely to be further developed into online application service and OTO(Online to Offline) studies.
ABSTRACT Ⅰ. Introduction Ⅱ. Literature Review Ⅲ. Developing the Measurement Index of Fast-Food Restaurants“ Selective Attributes Ⅳ. Conclusion 참고문헌 국문초록