메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
유요한 (Seoul National University)
저널정보
한국종교학회 종교연구 종교연구 제76집 제1호
발행연도
2016.3
수록면
1 - 22 (22page)

이용수

DBpia Top 10%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Mircea Eliade emphasized that human beings had recognized the irreversible condition of time and history and that they had developed and used religious myths and rituals to overcome it. According to Eliade, religion and education have very similar aims and functions in that they not only provide paradigmatic models for people to imitate but also serve to change human personality. Furthermore, he asserted, “the history of religions affirms itself as a ‘pedagogy,’ … for it is susceptible of changing man.” This is especially important in the desacralized modern world where the influence of religion is on the decline while the “horror” of history is increasing. Eliade expected the history of religions to help people gain a deep understanding of themselves. By showing and teaching how religious people recover and experience the sacred, or what is beyond history and temporality, the history of religions can allow secularized modern people to become aware of their religiosity that has been forgotten. In addition, Eliade thought that the discipline could help people improve their ability to coexist with one another in the multi-religious modern society. On the other hand, it is also important to note that Eliade did not pay much attention to negative influences of religion, such as cases in which religions oppress people, change their personalities negatively or even destroy them. By focusing on significance and values that transcend history, Eliade often deemphasized concrete historical situations.

목차

Abstract
I. 엘리아데 종교학 이론에 내재한 인간론과 교육론
II. 인간 존재를 규정하는 조건과 종교적 인간의 극복 방안
III. 현대인의 교육을 위한 종교학의 속성과 역할
IV. 남아있는 문제: 역사 극복의 지향과 역사 속의 교육
참고문헌

참고문헌 (27)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-205-002731419