메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
우형식 (부산외대)
저널정보
동북아시아문화학회 동북아시아문화학회 국제학술대회 발표자료집 第32次 東北亞細亞文化學會 聯合國際學術大會 [3개 학회 공동개최]
발행연도
2016.7
수록면
234 - 243 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this article is to describe the views that teachers are interested in pattern drill and task activity as a teaching method of Korean grammar. For this purpose we investigated the aspects of appling the two methods in Korean classroom by means of a survey on the scene of teachers.
In Korean education, traditional grammar-translation and audio-lingual method which have the teacher-centered and result-centered attitudes are put to practical use widely. And traditional pattern drill and input enhancement are used widely as a teaching technique of Korean classroom. Also the classroom activities are not applied to the face of awareness of the effectiveness and practical application. In conclusion, according to the survey analysis, the pattern drill is applied more widely than task activity, teachers’ ability and the educational conditions of applying the task falls below the average.
These aspects reflect the problems of the linguistic nature of Korean and the curriculum of the institutions which is restricted by time and space. Korean is very complex language for foreign students because of agglutinative morphs, but a lot of linguistic items are treated by the monotonous teaching methods.
Consequently, it is necessary to merge and reconstruct the different teaching methods appropriately and yield a synergetic and meaningful result in Korean grammar education. Therefore, we need the theoretical insight into the common language teaching methods, and the ability to apply them eclectically.

목차

1. 들어가기
2. 한국어 문법 교수의 일반적 양상
3. 문형 연습과 과제 활동의 적용 양상
4. 정리
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-910-001021614