스타를 매개로 하여 콘텐츠를 소비자에게 공급하는 문화콘텐츠 기업은 순발력 있는 대응을 위해 조직구성원의 협력이 매우 중요하며 변화에 빠르게 대처해야 하기 때문에 리더십의 영향력은 중요하다. 이러한 문화콘텐츠 기업의 조직구성원은 크게 일반적인 기획과 관리를 담당하는 비대면 조직구성원과 스타와 연습생을 직접 대면하면서 관리하는 대면 조직구성원으로 구분할 수 있다. 대면 구성원은 스타 혹은 연습생의 상황을 파악하고 기획과 트레이닝 관련 각종 정보를 제공하는 협력적 시스템에서 핵심기능을 담당하게 된다. 이러한 점에서 문화콘텐츠 기업의 조직구성원에 대한 연구는 리더십의 영향력을 파악하는데 적절한 대상이라는 점, 협력문화를 야기하는 과정을 파악할 수 있다는 점에서 경영에 중요한 함의를 줄 수 있다. 본 연구는 리더십이 협력문화를 야기하는 과정을 대면 구성원과 비대면 구성원으로 분리하여 분석하였으며, 리더십은 감성 리더십과 진성리더십으로 구분하였고 매개변수로 임파워먼트, 불안정성, 직무열의를 사용하였다. 연구대상은 문화콘텐츠 기업인 S기업, J기업, Y기업의 3개 기업구성원 248명으로 하였다. 분석은 연구대상자를 비대면 구성원, 대면 구성원으로 구분하여 각 변인의 차이 및 변인 간 인과관계의 차이를 분석하였다. 실증분석결과 첫째, 감성 리더십은 임파워먼트를 높이고 불안정성을 낮추며 직무열의를 높이는 역할을 하는 것으로 나타났다. 진성 리더십은 임파워먼트를 높이는 역할을 하지만 감성 리더십에 비해 그 크기는 작은 것으로 나타났다. 둘째, 대면 구성원에서는 감성 리더십은 임파워먼트를 높일 뿐만 아니라 불안정성을 낮춤으로서 직무열의를 높이는 것으로 나타났다. 반면에 비대면 구성원에서 진성 리더십은 직무열의를 높이고 감성 리더십은 불안정성을 낮게 하지만 대면 구성원에 비해 효과가 크지 않았다. 셋째, 협력문화에 미치는 영향은 대면 구성원에서 감성 리더십의 역할이 크게 나타나고, 비대면 구성원에서는 진성 리더십이 감성 리더십에 비해 높은 크기의 영향을 미치지만 대면 구성원에서 감성 리더십이 미치는 영향에 비해서는 낮은 수준이었다. 이는 리더십이 조직구성원의 직무특성에 따라 다르게 적용되어야 한다는 점, 그리고 리더십은 조직구성원의 긍정적 측면을 강화시키는 역할뿐만 아니라 부정적 측면을 완화시키는 역할도 함으로서 기업의 성과에 영향을 미친다는 시사점을 제공한다.
For cultural contents collaborations which supply contents to customers through broadcast stars (performers) as mediums, impact of Emotional leadership and Authentic leadership is important because they need collaborations between members for reacting quickly. Members of these collaborations can be separated by non face to face employees who are in charge of general plans and managements, and face to face employees who manage broadcast stars (performers) and trainees in person. Face to face employees play core roles in cooperative system which provides various information related to plans and training and grasps situations of broadcast stars (performers) and trainees. In this point, study for members of cultural contents collaborations can give important implications in personnel group management of business administration by realizing impacts of Emotional Leadership, Authentic Leadership and figuring out processes which cause Collaborative Culture. [그림본문참조] In this study, we analyzed processes which cause Collaborative Culture through Emotional Leadership, Authentic Leadership by separating face to face employees with non face to face employees and for the mediums they are composed of Empowerment, Uncertainty, double mediated model using Job Engagement. For objects of this study, 248 employees participated from different three corporations S, J, Y entertainment which are local representative cultural contents corporations. For methods of analysis, we performed analysis of actual proof for analyzing differences and casual relationships between variances separating employees by non face to face and face to face employees. As result, First, Emotional Leadership increased Empowerment, Job Engagement and decreased Uncertainty. For Authentic Leadership, they increased Empowerment but impacts that increase Job engagement and decrease Uncertainty were less than Emotional Leadership. Second, for Emotional Leadership of face to face employees increased Empowerment, Job Engagement and decreased Uncertainty. For Authentic Leadership of non face to face employees, they increased Job Engagement and Emotional Leadership of them decreased Uncertainty but the impacts were less than those of face to face employees. Third, for impacts of Collaborative culture, Emotional Leadership worked better than Authentic Leadership relevant to face to face employees and for non face to face employees aspect, Authentic Leadership made more effects on Collaborative Culture than Emotional Leadership but for face to face employees aspect, Emotional leadership made less effects on Collaborative Culture. By these positive research results, we could get implications that Emotional Leadership, Authentic Leadership should be adjusted differently according to Job characteristics and Emotional Leadership, Authentic Leadership made huge effects on strategic human resource management for outcomes of entertainment corporations as cultural contents corporations by not only enforcing positive aspects of employees but also relieving negative aspects.