본 연구는 스포츠센터의 핵심서비스품질, 관계혜택, 대안매력도, 전환비용, 고객만족 그리고 재이용의도의 관계를 규명하는 데 그 목적을 두었다. 이를 위하여 부산광역시 및 경상남도 소재 스포츠센터 가운데 9개의 스포츠센터를 선정한 후 해당 회원 을 모집단으로 하여 480명을 유의표본추출법을 활용하여 추출하였다. 이 가운데 불성실하다고 판단되는 22부를 제외한 총 458 부를 최종 유효 표본으로 분석에 사용하였다. 조사도구는 설문지로 선행연구에서 제시한 척도를 본 연구에 부합되도록 수정? 보완하여 사용하였으며, 설문지의 타당도는 확인적 요인분석을, 설문지의 신뢰도는 Cronbach" α 값을 통해 검증하였다. 연구목적을 규명하기 위한 연구가설은 총 11개로 이에 대한 분석은 구조방정식모형 분석을 실시하여 연구모형의 적합도를 검사한 후 개별 가설을 검증하였다. 이상의 연구방법을 통해 본 연구에서 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 핵심서비스품질은 고객만족에 정적인 영향을 미친다. 둘째, 핵심서비스품질은 대안매력도에 부적인 영향을 미친다. 셋째, 핵심서비스품질은 전환비용에 유의한 영향을 미치지 않는다. 넷째, 관계혜택은 고객만족에 정적인 영향을 미친다. 다섯째, 관계혜택은 대안매력도에 부적인 영향 을 미친다. 여섯째, 관계혜택은 전환비용에 정적인 영향을 미친다. 일곱째, 대안매력도는 고객만족에 부적인 영향을 미친다. 여덟째, 전환비용은 고객만족에 유의한 영향을 미치지 않는다. 아홉째, 대안매력도는 재이용의도에 유의한 영향을 미치지 않는다. 열째, 전환비용은 재이용의도에 유의한 영향을 미치지 않는다. 마지막으로 고객만족은 재이용의도에 정적인 영향을 미친다.
The purpose of this study was to verify relationships among of sport center"s core service quality, relational benefit, alternative attractiveness, switching cost, customer satisfaction and reuse intention. To achieve the purpose of this study, 480 customers using sport center in Busan and Gyeongsangnam-do were selected by using a purposive sampling method, and the survey sheets of 458 subjects, excluding 22 of those who lacked sincerity, were used for the analysis. To prove the hypothesis of the study based on the sampled data, structural equation modeling was conducted using the SPSS WIN 12.0 program and AMOS 5.0 program. The results are as follows: First, core service quality was shown to have a positive effect on customer satisfaction. Second, core service quality was shown to have a negative effect on attractiveness of alternatives. Third, core service quality was shown to have no significant effect on switching cost. Fourth, relational benefit was shown to have a positive effect on customer satisfaction. Fifth, relational benefit was shown to have a negative effect on attractiveness of alternatives. Sixth, relational benefit was shown to have a positive effect on switching cost. Seventh, attractiveness of alternatives was shown to have a negative effect on customer satisfaction. Eighth, switching cost was shown to have no significant effect on customer satisfaction. Ninth, customer satisfaction was shown to have a positive effect on reuse intention. Tenth, attractiveness of alternatives was shown to have no significant effect on reuse intention. Lastly, switching cost was shown to have no significant effect on reuse intention.